donderdag 9 juni 2016

Voor in de tuin...


Ik liet jullie enige tijd geleden al zien dat wij de voortuin aan het veranderen waren.
En moet zeggen dat ik me toen weleens heb afgevraagd of ik die annabellen niet ging missen in de tuin. Maar nee, ik mis ze helemaal niet.
De tuin oogt zoveel rustiger, en met het snoeien van de beukenhaag kon ik nu ook overal makkelijk bij, en dat is toch wel heel fijn!

Willen jullie een klein rondje meedraaien in de voortuin?



Als je naar ons huis loopt, weet je door de beuk precies waar je moet zijn!!

De beuk is de erfscheiding, maar voor de beuk zie je wat kleine groene plantjes, dat is de bodembedekker pachtsandra. Het is gemeentegrond, en de gemeente had er ooit wat ingepoot, maar vervolgens word er niet echt goed naar om gekeken, en dan gaat de helft dood. Sommige in de straat hebben het gewoon toegeƫigend, maar dat wil ik niet. Je weet maar nooit wat ze in de toekomst willen!

Wel hebben we ervoor gekozen om er zelf plantjes in te poten en het ook zelf bij te houden, want het is toch de toegang naar jou huis. Eerst stonden er kleine roosjes in, maar die deden het niet zo heel goed, en nu dus deze bodembedekker.
Voor de bodembedekker staat weer een kleine haag met buxus, zodat het ook wat afgeschermd is.
Zo is het toch net of het bij ons hoort, en het maakt de tuin ook wat speelser.

Voor de beuken hebben we weer drie leibomen gepoot, en daar loop je dus onderdoor als je naar de deur komt.



Er ligt gewoon boerengrind in de tuin, met een pad van oude klinkers naar de deur toe. Onder het raam komt er ook nog een zelfde pad, maar we wachten nog op de klinkers.

We hebben een paar jaar geleden ook een afdak boven de deur gemaakt, waar we heel veel plezier van hebben. En wat bovendien ook nog heel leuk staat.
Ik krijg trouwens ontzettend vaak de vraag wat voor kleur er op die deur zit. Nou, dat weten we zelf ook niet. Nou, Jan weet het wel ongeveer, want die heeft hem namelijk zelf gemengd.
De witte roos geeft een warm welkom.







Aan de rechterkant van het pad staat een oud bankje van gietijzer, en het is echt megazwaar.
Jan heeft het ooit een keer onderweg gekocht van een oudere tuinman, en dit bankje is een van de bankjes die ooit bij de koningin Juliana in de tuin heeft gestaan. 
Zoals je ziet is die wat vlekkerig, en dat komt omdat hij 's avonds laat geschilderd is, en daardoor mat geslagen. Maar zo is hij voor mij weer perfect.



Aan de linkerkant van het pad is het wat groter, en daar zie je een kleiner buxusvak met lime lights, die hopelijk snel hun bloemen laten zien. In de hoek van de tuin staat een franse ijzeren vaas, met heel simpel erop een "bol van takken met mos".

De bomen die verderop in de straat staan geven een mooie achtergrond.



En natuurlijk hadden we nog een oude perenboom gepoot, die het heel erg goed doet. En er zitten echt al veel peertjes in.

Achter de boom had ik iets in gedachten om even lekker te zitten. Maar doordat er ook een zonnescherm zit wat omlaag moet kunnen ging dat niet helemaal goed.
En dus heb ik voor twee hele simpele betonnen blokken in U vorm gekozen. Het is toch maar voor even een kop koffie ofzo. En met een kussen erop zit je best even lekker.

Alleen zit er nu steeds een andere dame in onze tuin!!



Ik ben helemaal in mijn sas met de tuin aan de voorkant.
Al moeten we weer gaan bedenken wat we links en rechts van het bankje moeten gaan poten, want de buxus die daar staan, hebben het heel zwaar doordat ze er meerdere keren uit moesten vanwege herstelwerkzaamheden van het water en riool. Een heb ik afgelopen week al helemaal kunnen knippen, en de andere word steeds zieliger.

Met een tuin blijf je altijd bezig!

Maar we hebben in ieder geval een tuin.




37 opmerkingen:

  1. Super mooi geworden, Lia. Inderdaad het geeft heel veel rust en je hebt er eigenlijk niet zo heel veel werk mee. Geniet er samen maar lekker van, heerlijk in de avondzon een kopje koffie erbij....hmmmm

    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie tuin heb je..heel sjiek en stijlvol. alles precies goed...
    Mooie mix van groen en 'harde materialen'...een compliment hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er prachtig uit Lia, kan me voorstellen dat je er blij mee bent. Heb je die buxus al wat voeding gegeven? Ik heb die hele goedkope van de Action gehaald, en dat lijkt te werken. Alijd de moeite van het proberen waard toch? Fijne avond, groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de combinatie van het boerengrind met al het groen erg mooi.
    Die perenboom is ook prachtig.
    Lekker genieten in je tuin met dit mooie weer.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een plaatje En idd altijd bezig in de tuin Wij hebben helaas geen voortuin Maar ik zou het wel weten ...Die van jullie is echt prachtig Fijne avond...
    Liefs Leni

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke rondgang door je tuin. Mooi geworden en gezellig zo. Leibomen, buxus en grind met klinkers geeft een prachtige sfeer.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi om even te mogen mee kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind hem superrrmooi hoor....leuk !....liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt supermooi allemaal en die betonnen zitjes zijn ook erg leuk. Jullie hebben een prachtige voortuin!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooie entree naar jullie huis toe als je door jullie voortuin loopt. Sober, stijlvol en in evenwicht. Eigenlijk precies zoals je het binnen ook hebt. Een verlengstuk van je huis!

    Alvast een fijn weekend gewenst!
    Lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kan toch zo genieten van je mooie foto's. Ik vind jouw voortuin een plaatje, lijkt eigenlijk veel op de voortuin van ons, ook zo afgescheiden met een beukhaag of haagbeuk (weet nooit het verschil). Helaas wonen wij in een huurhuis en is de voordeur terra van kleur, maar door de donkergrijze accenten lijkt het toch heel mooi. Fijn zo'n lang verhaal op je blog.
    Een zonnig weekend, liefs Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi en sfeervol, maar dat is jouw stijl dus ik ben nier heel verbaasd.
    Geniet ervan!
    Lieve groet, Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk idee die betonnen blokken. Net een lekker plekje voor de koffie. Zo zie je maar dat een kleine tuin heeeel groot kan lijken door de juiste combinatie te maken. I love it......

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo smaakvol. Prachtig. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je hebt een prachtige voortuin.
    Fijn dat we mee mogen kijken.
    Fijn weekend.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De voortuin staat er prima bij Lia...een mooie combinatie van het groen en andere materialen. Met een tuin blijf je inderdaad bezig, maar dat vind ik juist het leuke ervan. Hier heb ik het dan vooral over de achtertuin, de voortuin vraagt hier niet zoveel aandacht.

    Ik wens je een fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel mooi Lia! Een prachtige entree. En je zit helemaal vrij, ook niet onbelangrijk vind ik. Dan schuif je met je koffie even langs die gezellige dame en hoort het straatgeluid aan, terwijl jij geniet van je uitzicht, uit het zicht!
    Fijn weekend!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie rustige voortuin heb je...
    Goed idee om het stukje van de gemeente zelf te onderhouden...het hoort er toch een beetje bij.
    Lime lights zijn ook heel mooi en sterk.

    Fijn Weekend,
    Inge....my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het ziet er echt heel erg mooi uit in je voortuin Lia. Lekker ruimtelijk. Jammer van je buxus, dat ze het zo zwaar hebben. Je blijft inderdaad steeds bezig in je tuin, maar dat is ook weer de charme ervan, om lekker mee bezig te blijven. Maar het resultaat van jullie tuinmetamorfose is in ieder geval heel erg geslaagd. Fijn dat er zoveel peertje in je boom zitten. En die andere dame... een schatje...
    Ik wens je een fijne avond en een mooi weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je voortuin is echt een plaatje. Zo mooi die strak gesnoeide beukhaag. Leuk dat er al peertjes aan de boom zitten. Wel jammer van de buxus. Zelf gebruik ik altijd buxus bladvoeding van Ecostyle, dat is een spuitfles en erg goed voor een slecht groeiende plant. Zou ik eens proberen.
    Wens je een fijn weekend en geniet maar fijn van je schitterende voortuin.

    Groetjes, Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een sfeervolle voortuin heb je toch. Je weet er altijd zo iets moois van te maken de combinatie van alles geeft ook zo'n prachtig rustig beeld. Complimenten Lia
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Alles klopt in je tuin.......ik kan er eigenlijk niets aan toevoegen...gewoonweg prachtig....

    liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jullie hebben een prachtige tuin, mooi de oude klinkers en het grind...super mooi allemaal en ook de klimroos bij de voordeur...prachtig....fijne zondag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtige tuin!! Ik heb alleen een achtertuin en ben daar zeer blij mee. Boven hebben we dus een galerij(splitlevel) en zou daar nog t 1 en ander kunnen zetten maar ben nog niks tegen gekomen daarvoor. Komt allemaal wel. Beste zou zijn iets wat geen water behoeft want vergeet dat steeds waardoor er treurwilgjes staan hahaha
    fijne week
    liefs Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat ziet dat er gezellig uit ik geniet altijd in stilten van je mee bedankt hier voor groetjes woutje

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Echt een tuin die bij jou en je huis past! Prachtige combinatie!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Een voortuin om door een ringetje te halen, gewoon perfect!
    Zo zie je maar weer, je hoeft niet perse op een landgoed te wonen om een mooie tuin te hebben.
    Hartelijke groet,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  28. aan al het voorafgaande wil ik iets toevoegen nl een geweldig mooi entree en heerlijk om zo binnen te komen Lia .

    Lieve groet Diny.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooie tuin.. heerlijk strak, maar ook landelijk door dat grint. Het groene houd het mooi sober, weinig kleur, geeft veel rust. Die perenboom is zoo leuk! Bij ons staat de tuin volgend voorjaar op de planning. We hebben nu een oude buxus heg, die een beetje te vaak gesnoeid moet worden naar mn zin. Hoevaak snoei je de beukenheg ongeveer?
    Groetn leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Lia,

    Je voortuin ziet er net zo mooi en gezellig uit als je achtertuin.
    Echt genieten als alles in bloe staat en weer mooi groen is!

    Liefs Vittoria :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. After looking at a few of the blog articles on your site, I seriously appreciate your way of writing a blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wouw wat een mooie voortuin. Ik ben nu ook bezig met mijn voortuin en ik vind jouw voordeur echt super mooi. nu vroeg ik mij af waar die vandaan komt en of het hout of kunststof is. Ziet er echt super mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze deur hebben we bij een plaatselijke timmerman laten maken. Hij is van echt hout, het heeft een naam en dacht een pikusdeur met een stalen plaat ertussen. Daar hebben ze gleuven in gevreesd en een klein raampje in gemaakt.

      Verwijderen
    2. Deze deur hebben we bij een plaatselijke timmerman laten maken. Hij is van echt hout, het heeft een naam en dacht een pikusdeur met een stalen plaat ertussen. Daar hebben ze gleuven in gevreesd en een klein raampje in gemaakt.

      Verwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia