zaterdag 25 juni 2016

Van voor naar achter....


En van links naar rechts...

Maar dan bedoel ik niet dat liedje, maar ik wil jullie meenemen van de voor- naar de achtertuin.
De heren hadden jullie al een doos laten zien, waarvan sommige het meteen goed hadden. Want er zat inderdaad een nieuwe parasol in. Ik was al enige tijd op zoek naar een nieuwe, en dan zie je heel veel van die mooie parasols met een doek van die mooie zware kwaliteit. Maar die hebben allemaal de poot aan een kant, de zogenaamde zwevende parasol. Prachtig, maar die kunnen wij niet kwijt. Je moet zo'n ding namelijk eerst buiten de tafel draaien om hem open en dicht te doen, en daar is onze tuin te smal voor. Of ik moet hem voor de schuurdeur zetten, maar dat is nu ook niet echt ideaal.

Dus we moesten op zoek naar een parasol met een rechte stok in het midden. Die zijn er genoeg, maar ik wil ook een keer zo'n mooie zware. Uiteindelijk hebben we er een gevonden van het merk Borek. We moeten hem door middel van twee katrollen omhoog trekken, en dan gaat hij net over de buitenlamp en de struik heen. Hij kan tegen een regenbuitje dus kan ook makkelijk een poos buiten blijven staan. Maar met die buien van de laatste tijd neem ik toch maar geen risico, en staat hij dichtgevouwen naast de schutting.




Zoals jullie zien hebben we 's morgens de schaduw van de parasol op het huis, want wij kunnen daar geen zonwering hebben. Dit is dus een ideale vervanger daarvoor. In de loop van de dag draait de zon en hebben we op het heetst van de dag steeds meer schaduw over de tafel. Want hoe heerlijk ik de zon ook vind, ik hoef er niet de hele dag in te zitten.





Zo kijken we vanuit de openslaande deuren, die bij mooi weer altijd open staan, naar buiten.
Ook hier is het niet echt groot, maar groot genoeg om heerlijk buiten te zitten. Wij hebben het geluk dat er achter ons een huis staat met een enorme tuin, waardoor we een heel vrij uitzicht hebben.

Hier zijn de tuinkussens nog blauw/grijs. Maar intussen heb ik er nieuwe hoezen voor gemaakt van stof die ik in de outlet van Hoffz kocht. Jan is nu de stoelen aan het opknappen, want na zo'n kleine 30 jr beginnen er hier en daar wat schroeven te roesten waardoor er lelijke en kale plekken ontstaan. Maar ze kunnen straks weer jaren mee, want ben ze nog steeds niet zat.

In de verte zie je precies tussen de hoge beuken de twee stoelen waar ik vorig jaar die hoezen voor gemaakt heb. 



We hebben echt nog nooit spijt gehad dat we hier deze veranda gemaakt hebben. We zitten hier nog als iedereen al binnen zit. Want doordat de zon hier heel lang op schijnt blijft de warmte hangen, en is het hier nog lang lekker, Maar ook als het regent kun je hier blijven zitten.



Vanaf die stoelen zien wij alleen maar ons eigen huis. Want we hebben de bomen zo ingedeeld dat we ook echt vrij zitten, maar ook zo dat we nog genoeg van ons af kunnen kijken. Jammer dat vorig jaar een behoorlijk tak van de rechterboom zomaar dood ging. Wij hebben een doorzonwoning, dus de zon draait in de loop van de dag naar de voorkant, en hebben we aan de achterkant steeds iets minder. Vanaf de achterkant kun je ook dwars door het huis heen kijken naar de beukenhaag aan de voorkant. En dat is dan een aardig lengte, en dat geeft voor een tussenwoning toch een gevoel van ruimte.




Net zoals de bomen van de gemeente een mooi uitzicht geven aan de voorkant, maken de bomen van de buurman achter het plaatje compleet.

Op de zuil staat een pot van Hoffz die ik in de outlet gekocht heb.



Onze tuin is bij het huis hoger dan achterin de tuin, daardoor hebben we de veranda toen echt bewust lager gemaakt, en gekozen voor een houten vloer. Je gaat dus met een trede omhoog. Wat het ook wel weer speels maakt.



Onder de veranda staan ook twee rieten stoelen waar schapenvachten op liggen. Op deze plaats vang je vaak het zonnetje als het een beetje kil weer is, en door de schapenvachten zit je dan heerlijk warm. Bij deze stoel staat een oude betonnen bak, met een oud deurrooster erboven, waar een roos doorheen bloeit.



En aan de andere kant staat een zuil met een grote pot. Tenminste nog wel, want Jan wil hier graag een kachel hebben. Maar die moet je eerst vinden....

Hoop dat we allemaal nog heel lang in onze tuin kunnen zitten met mooi weer, want ik denk dat we intussen allemaal wel zomer willen hebben.

Fijn weekend....


44 opmerkingen:

  1. Een mooie parasol, Lia...met een kleur die prima past. Ik twijfel nog over een andere parasol, het exemplaar dat hier staat krijg ik in mijn eentje niet open, maar er staat ook een boom die aardig veel schaduw geeft. De tuin staat er heel mooi bij, met veel plekjes voor jullie om heerlijk te zitten.

    Fijn weekend nog! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi allemaal! Ik probeer nog een keer te reageren,kijken of het lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prachtig geheel! Zo zie je maar dat sfeer en stijl niet aan maat gebonden zijn!

    Prettig weekend nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook buiten is alles prachtig gestyld.Ook hier de mooie sobere sfeer. Een veranda zou ik ook wel wiĺen. En zomerweer eigenlijk nog meer.
    Gr, Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mooi aangelegde tuin waar jullie goed over hebben nagedacht! Wat zullen jullie lekker zitten onder de veranda! Mooi gestyled ook! En de parasol past ook helemaal in de stijl van de tuin en van het huis!

    Fijn weekend nog.
    lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhh Lia, klein of groot het doet er niet toe, het is prachtig en jullie voelen je er happy! Precies zoals ik het ook graag zie. Wij wonen ook gewoon in een doorzon woning met net zo'n prima achtertuin. Hi hi maar ja hoe mooi ook, laat die zon nu maar komen en gewoon eens even een paar weken blijven.
    Fijne zonnige zondag, liefs Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Lia, wat een geweldige "grootse" tuin heb je. Het ziet er zo mooi uit.En die parasol, met houten frame, prachtig, het is een heel sfeervolle tin waar je vast heelijk van kan genieten. Fijne zondag, in de tuin, want k denk dat het droog blijft. groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik weet niet of je bekend bent met Anderson Cottage, een leuk blog en zij verkopen mooie zelfgemaakte kachels.
    Wil je even een compliment maken, sfeervolle tuin bij een geweldig sfeervol huis.
    Het beeld vd dame vind ik ook prachtig.
    Joep en Yoris make het plaatje compleet.
    Ik hoop dat je nog lang doorgaat met bloggen.
    Geniet er enorm van.
    Hartelijke groeten,
    Marg

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Werkelijk, wat heb ik een bewondering voor jullie. Wat hebben jullie het fantastisch gemaakt en overal is zo goed over nagedacht, want de dingen die jij noemt, zoals toch beschut zitten en toch ver kunnen kijken enz., die dingen zijn zo belangrijk, wanneer je veel thuis bent. Chapeau!!! Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige tuin heb je! De parasol staat mooi bij de rest van het geheel. Je hebt best een lange tuin zo te zien.. heerlijk om dan lekker in de veranda te zitten, met uitzicht op zo'n mooie tuin. Heerlijk zo strak, groen, niet te veel kleur..
    Groet, leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En ik ben het helemaal eens met de anonieme reactie boven mij. De Anderson cottage maakt inderdaad mooie kachels en je kunt je wensen daar ook kenbaar maken. Succes met het zoeken. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige post Lia en wat heb je't toch mooi voor elkaar! Hieruit blijkt maar weer dat een kleinere tuin ook heel sfeervol kan zijn. Fijne zondag, groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie tuin, heel smaakvol ingericht!
    En de veranda lijkt mij heerlijk zo s'avonds met een glaasje gezellig kletsen en genieten.
    Heerlijk.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je een mooie tuin zeg prachtig de parasol.....fijne zondag liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij zijn volop bezig in onze tuin. Ik haal hier weer inspiratie uit, dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gezellig, sfeervol en toch strak! Super mooi. Geniet ervan. Groet Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig...wat een sfeervolle tuin heb je...zie het wel eens anders, maar jullie hebben er echt een mooi plaatje van gemaakt..niet te vol, precies goed, mooie groene elementen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Love your style and color scheme!!! GOREGEOUS

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat heb je een mooie, rustige tuin! Het is helemaal een "Lia-tuin". Het past bij jou zoals je huis van binnen bij je past.
    Die parasol heb ik ook gehad, of het doek even zwaar was betwijfel ik, maar de grootte is wel hetzelfde. Ik kreeg 'm van mijn moeder die het in haar ééntje niet kon bolwerken om het omhoog te krijgen. Dat moest met een touw....ik kreeg 'm dus maar mij lukte het ook niet in m'n eentje: wat een rotding! Wat fijn dat er tegenwoordig katrollen aanzitten zeg!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zowel voor als achter , het is allemaal heel erg mooi. Jullie verstaan de kunst om er echt een geheel van te maken. De kachel zal ook weer een mooi exemplaar worden maar kan me voorstellen dat daar eerst een zoektocht aan vooraf gaat. Moet toch echt in het plaatje passen toch ?
    Succes daarmee !
    Hartelijke groet gea

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie indruk van jouw tuin gekregen, leuk! Wat een prachtige elementen heb je erin staan zeg. Echt een plaatje!

    groetjes Marry

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig, ik heb een bloementuin maar vind dit ook erg mooi. Als mn tuin groter was zou ik zeker een gedeelte op deze manier invullen. Leuk zo'n veranda, maar wij komen achterlangs binnen met de fiets dus dat gaat hier helaas niet lukken...ik hoop dat je deze zomer de parasol veel nodig hebt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat zijn je tuinen toch mooi ingericht zowel de voor als achtertuin beiden zo mooi en rustig. Heel smaakvol lia. En de parasol Past daar perfect bij. Ik ben ook helemaal weg van je zuilen en prachtige potten. Maar een kachel zou ook wel heel erg leuk staan. En nu wachten op de 🌞.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Lia,


    Wat een prachtige parasol heb je gekocht.
    En wat een gezellige tuin.
    En de veranda op die plek is inderdaad heerlijk, je kunt mooi de hele tuin overzien en heerlijk genieten.

    Liefs Vittoria ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel mooi Lia en vooral heel inventief. Zo zie je maar, het hoeft niet altijd groot, groter, grootst te zijn om mooi en comfortabel te zijn.
    Jij bent echt een ster en je vak misgelopen (binnenhuisarchitecte)
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een sfeervolle tuin hebben jullie. Kan me voorstellen dat het hier genieten is van alle rust die de tuin uitstraalt. Mooie parasol, vooral de vierkante vorm.
    Een kleine tuin kan erg mooi zijn als de indeling goed is. Hoop net als jij dat het zonnetje nu eens iets langer gaat schijnen want dat gekke weer met steeds weer regen en onweer zijn we onderhand wel een beetje zat in Nederland.
    Veel plezier van je nieuwe parasol.

    Groetjes, Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De parasol staat prachtig Lia. Helemaal in stijl! Je hebt ook een mooie tuin!

    Fijne week.

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Binnen supermooi, maar buiten is het ook een plaaaatje: Echt prachtig allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Loop erg achter met blogs lezen, maar er gebeurt hier zo veel dat ik me niet kan concentreren.
    Wat heb je een mooie tuin Lia. Ik heb veel bewondering voor de mooie strakke styling die je hanteert. Helemaal jij.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heel mooi Lia, het ziet er prachtig uit allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een mooie, gezellige, knusse tuin. Helemaal af!
    Je parasol is mooi, lekker stoer!
    Tot snel 😉

    Liefs,
    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat heb je een prachtige smaak! Lees graag je blogs. Mag ik vragen op welke site je deze parasol hebt gekocht, doorsnee is 3 meter en kleur is zand/taupe?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heb ik niet op een site gekocht. Maar bij nijhof in baarn. Zoiets moet je naar mening zelf zien. De kleur noemen ze grijs.

      Verwijderen
  33. Wauw wat een plaatje, echt super. Tuinset al 30 jaar? Prachtige set.
    Hopen op goed weer zodat jullie lekker veel van jullie tuin kunnen genieten,samen met de jongens.
    Fijne dag
    lieve groet Brigitte en een aai voor de mannekes

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Je hebt een prachtige tuin die vooral rust uitstraalt, heerlijk! Je veranda vind ik echt een plaatje, zo mooi. En nu maar hopen dat je je nieuwe parasol vaak nodig hebt...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een fantastisch geheel van voor deur naar achterpoort. Je hebt zulke mooie sfeervolle hoekjes......inmiddels heb ik ook een riten stoeltje gescoord...idd met vachtje...lekker warm....ook de beklede stoeltjes lijken wel op op de jouwe....tja Lia.....je hebt t ook zo mooi!!

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een mooie parasol heb je gevonden. Hij past precies in de tuin. Je hebt ook echt een prachtige tuin. Een mooie tuin hoeft niet groot te zijn. Daar kan ik over meepraten.

    groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat is het gezellig en zo mooi passend bij binnenshuis! Hoewel het nu weer flink regent buiten hoop ik dat je veel plezier van de nieuwe parasol gaat hebben. Liefs uit Belgie, Lizzy

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Heerlijk zo'n rondje in je tuin.....of een blokje ;) Zit te genieten. Heb je daar blok haagbeuk? vind ik zo mooi! Ach alles vind ik mooi bij je......

    Wens je een fijn weekend

    Oh en is de voortuin helemaal klaar....verheug me er al op ;)

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Mooi allemaal hoor, zo mooi verzorgd. Wat zal jij blij zijn dat je die natte stenen niet meer hebt met het weer momenteel, het blijft maar regenen he. Die kachel bij je veranda hebben jullie wel nodig nu, maar ik hoop echt dat het snel zomerweer gaat worden hoor.
    Een hele late reactie van mij, maar ben zo druk geweest dat ik er maar niet aan toe kwam pfffff!!! Fijne zondag (ik maak er een keer een luierdag van, zo lang geleden hihi ;-))

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik hoop echt dat jullie parasol nog heel veel nodig gaan hebben dit jaar!! #zon

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat geniet ik elke x van de mooie foto's jullie huis en tuin.
    Echt een droomhuis,prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat geniet ik elke x van de mooie foto's van jullie huis en tuin.
    Echt een droomhuis,prachtig!

    Groetjes Wia

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Great article, Thanks for your great information, the content is quiet interesting. I will be waiting for your next post.

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia