zondag 1 juni 2014

Rozen….

 

 

Rozen, ik vind ze prachtig in de tuin, en jaren geleden had ik de tuin ook vol staan met stam- en klimrozen. Het vergt best veel onderhoud, want je moet voorkomen dat er roest, meeldauw of luizen inkomen. En je moet ze dan ook nog op een bepaalde manier snoeien in het voorjaar. Op een gegeven moment was ik het dan ook zo zat, dat ik ze er allemaal uitgegooid heb.

Maar ik ging ze toch missen, en heb vorig jaar tegen mijn oude hekje aan de muur toch weer een roos gepoot. En na een goede snoei, en op tijd spuiten voor ziektes heb ik weer een prachtexemplaar staan naast de voordeur.

 

004

 

009

Niets teveel gezegd toch!!

 

Ook achter in de tuin heb ik een roos gepoot. Daar had ik een grote betonnen bak die ooit gevuld was met water, maar doordat die kapotgevroren was had ik er planten in gepoot. Maar het was niet helemaal zoals ik in gedachten had. Nu begint het erop te lijken. Vol met hedera en tegen het roestige deurrooster heb ik pas ook een roos gepoot. De New Dawn, omdat die niet altijd zon hoeft te hebben.

En twee stuks is meer dan genoeg om bij te houden, en het geeft me toch net dat tuingevoel wat ik miste.

 

002

Mooi, jammer dat het soms voor korte duur is….

41 opmerkingen:

  1. Prachtige die rozen zo naast je voordeur!! Staat heel mooi! Heb zelf helaas geen groene vingers dus het zou aan mij niet besteed zijn als het om regelmatige verzorging en onderhoud vraagt. Ondanks dat bloeit onze tuin toch prachtig. Misschien juist wel omdat ik de natuur zijn gang laat gaan... ;) haha.

    Fijne zondag Lia!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je rozen zien er prachtig uit ! Ik kan je best begrijpen dat je ze mist, ondanks het vele werk.
    groetjes,
    Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze blijven prachtig rozen. Hier hebben we ook een klimroos tegen de achtergevel, erg mooi maar wat een werk om hem in bedwang en mooi te houden. Maar goed als ie dan bloeit dan heb je ook wel wat:-) Je nieuwe roos is trouwens erg mooi van kleur. Nog een fijne zondag, hopelijk komt het zonnetje er nog een beetje meer door.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je rozen zien er erg mooi uit en ik vind zo'n hekje ook altijd erg gezellig en sfeervol staan. Als je rozen erg mooi vindt, dan denk je vast niet al de verzorging die ze nodig hebben. Fijne zondag.

    Groetjes,
    Reineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Lia...heel mooi hoor !!!..liefs fijne zondag Ria..x !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi Lia...vooral de roos bij de voordeur....prachtig.
    Je hebt wel gelijk, dat het behoorlijk wat werk is om ze zo te krijgen en te houden...ik heb er ook twee in de tuin, en dat vindt ik wel genoeg.
    Fijne Zondag nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Staat geweldig naast je deur. Heb toevallig pas ook een New Dawn gekocht. Ga eigenlijk liever voor iets meer geur maar deze is makkelijk en mooi.

    Groetjes en fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! In onze vorige tuin had ik ze ook.
    Twee is inderdaad nog wel bij te houden, en zo heb je een mooi ontvangst naast je voordeur. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze zien er mooi fris uit je rozen. Ik heb juist weer rozen gepland. Prachtige grote, geurende rozen. Maar mijn new dawn ziet er minder fris uit. Mooie bloemen. Hij staat er al een aantal jaren maar het blad is helemaal gekruld. Gggrrr.spuiten heeft niks geholpen.
    Geniet van je tuin en fijne zondag verderr.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er mooi uit de roos naast de voordeur, en wat extra werk is niet zo erg als je een mooie struik voor terug krijgt.
    Geniet ervan!
    Groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh maar zie nog heel veel knoppen.....daar ga je nog lang van genieten......
    Tegenwoordig zijn er ook soorten die super sterk schijnen te zijn en die zijn tegen de meeste ziektes en schimmels bestand......ha....net iets voor mij die ;;;;;))))

    Oh en blog niet zo veel.....tijd te kort.....maar Pip foto's komen er nog aan ;)
    Duurt alleen even ;)

    Fijne zondag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtige binnenkomer zo naast je voordeur,
    de geur alleen al is een warm welkom voor je gasten.
    Ik wens je een mooie zondag.

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi, je rozen. Ik was gisteren weer bij het tuincentrum en zag er daar een boel. En ieder jaar rond deze tijd kom ik ook weer in de verleiding, niet enkel vanwege het uiterlijk maar zeker ook vanwege de geur. Ik heb er een paar maar er komen zo vaak luizen in en dan vind ik het ineens weer veel minder leuk. En spuiten met spul, daarin heb ik me nog nooit zo verdiept, hoewel dat natuurlijk ook best met een wat minder giftig spulletje kan als waarmee ik vroeger de tuinman van de buren zag rondlopen (zo'n ding op de rug en een lange sproeier, stínken dat dat deed!).

    Maar jouw rozen zijn mooi, dat hele zachte wit met een zweem van kleur.

    Liefs,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig toch zo'n rozen-welkom bij de voordeur; heel benieuwd welke dat is. Het is idd wel een werk om het allemaal in goede banen te leiden, maar de moeite wordt zeker beloond! En twee dat is te overzien. Bij ons groeit en bloeit alleen de 'Iceberg'; ik heb net gisteren ook twee klimmers geplant !

    Fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Rozen zijn inderdaad hele mooie bloemen. Ze staan erg mooi bij je! Helaas heb ik zelf niet echt groene vingers, dus ik waag me er niet aan ;-)

    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige rozen Lia!!!!! En zo houd je het onderhoud idd een beetje in de hand. Het zijn ook weer prachtige foto's!!!
    Nog een fijne avond en groetjes,
    Silvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig is de roos
    Zo had ik al een aantal jaren een druif,leuk hoor maar niet mijn ding ,heb m helemaal verwijderd en er een witte blauwe regen gepoot
    Witte blauwe regen? Ja echt ,zo heet ie ,grappig he ,hij moet nog groeien twas geen goedkope dus hopelijk gaat ie weelderig groeien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh wat zijn je rozen prachtig. Zelf heb ik ook wel eens rozen gehad met de nadruk op gehad. Want bij mij wil het niet lukken. Ik vind de kleur ook zo mooi. Nog een fijne week Lia.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige rozen. Ik heb van die kleine in de tuin, maar ik heb er altijd gauw luizen in zitten. Ik heb dan ook totaal geen groene vingers hi hi
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De rozen staan erg mooi bij de voordeur, Lia. Dat is een fraaie binnenkomer. Zelf heb ik geen rozen in de tuin, maar bij de buurvrouw bloeien ze weelderig en daar hebben wij ook zicht op. Weliswaar in het rood (niet bepaald mijn kleur), maar toch is het een mooi gezicht.

    Een fijne week! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel mooi Lia! ik had in het verleden ook stamrozen in buxusvakken, maar deze zijn helaas gesneuveld:-(
    Maar t`blijft een prachtige bloem, wel een van mijn favorieten.
    Fijn dat ze het ook goed doen!

    Fijne week.

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind het echt heel mooi staan naast de voordeur. Vorig jaar gepoot en nu al zo groot? Zo'n klimroos groeit dus best snel, mooi hoor!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig!!
    Rozen zijn en blijven mooi:))

    Groetjes, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig...zo bij de deur...een warm welkom!
    geurt de roos ook? Bij mij is dat wel een vereiste: een roos hoort te ruiken!
    En ja...rozen hebben verzorging nodig, er is altijd wel wat mee maar....ze geven ook weer veel voldoening als ze bloeien!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een schitterend welkom bij de voordeur!!! Prachtig die rozen. Je hebt er weer mooie foto's van gemaakt.
    Ik wens je een fijne week,

    Groetjes, Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi hoor, je rozen! Helaas overleven ze het hier vaak niet, toch erg vaak ongedierte wat er bij komt, en ik heb ook niet zulke groene vingers... Geniet van deze mooie dag, liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooi hoor de rozen ,en idd net genoeg om het bij te houden !
    Liefs ida

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat zijn je rozen prachtig, jammer dat ze zo veel onderhoud vergen. Maar ja, dan heb je ook wat.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Rozen geven altijd een heel aparte sfeer in je tuin. En soms ruiken ze ook zo lekker. Jouw rozen staan er mooi bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Rozen blijven mooi, vooral die bij je voordeur vind ik prachtig...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig! Ik heb ze ook al vaker geprobeerd en er was altijd wel iets mee....zwarte bladeren enz. Dus heb ik ze maar uit onze tuin verbannen. Jammer want ik vind ze echt prachtig!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooi! Super zo bij de mooie donkere voordeur!

    Ik wens je een fijne nieuwe week!

    Liefs,
    Yet

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Leuk die rozen bij de voordeur...echt een mooie binnenkomer
    Ben zelf niet zo handig met bloemen maar deze zien er prachtig uit.
    Mooie foto's!

    Fijne week,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Verzorging is idd altijd het meeste werk, maar je hebt er wel eer van :-)
    Wat een prachtexemplaar!!

    Fijne dag
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Mooi!! Ik denk er ook steeds meer aan om zo'n mooie klimmer te planten. Ik heb begrepen dat de New Dawn enigszins in de schaduw kan, dus toch maar eens gaan kijken. Kan zo genieten van deze foto's...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Prachtig is ie, vind ze ook zo mooi, maar hier teveel bomen in onze achtertuin, dus te weinig zon. Die in de voortuin zit onder de luis. Heb al gesproeid, maar wil toch niet. Geniet van deze bloemenpracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Prachtige rozen. De klimroos zo in volle bloei is echt fantastisch mooi. Wilden de rozen het hier maar zo goed doen. Ik herken helemaal wat je schrijft over de rozen eruit kieperen. Had een week geleden net dat gevoel maar heb ze dan maar gewoon bijgeknipt en behandeld. Hopelijk met resultaat anders kieper ik ze er wellicht alsnog uit ;)
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik kan me goed voorstellen dat je de rozen toch ging missen.. ze geven iets extra's aan je tuin.. en deze zijn zo mooi! Het is inderdaad veel werk, maar je krijgt er wel iets moois voor terug:)

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een mooie entree zo zeg!
    En ja, rozen horen gewoon in elke tuin!
    liefs van die andere
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een geweldige thuis komst zo :) Prachtig hoor..

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia