woensdag 5 maart 2014

Het hangt….

 

 

Het is alweer een aardige tijd geleden dat ik voor gordijnstof op de lapjesmarkt was in Utrecht. Die gordijnen hangen aan de achterkant van de kamer en keuken. En ze bevallen me nog steeds goed. Toen zag ik ook ergens een stof die wel geschikt was voor een vouwgordijn wat ik ook ooit nog moest vernieuwen. Omdat daar de prijs echt van meeviel, heb ik die gewoon meegenomen in de hoop dat het een goede kleur en keus zou zijn.

Eigenlijk wilde ik weer voor linnen gaan, maar ik weet nu uit ervaring dat die na een zomer al verkleurd zou zijn. Ik ben nu eenmaal niet zo iemand die meteen bij iedere zonnestraal het zonnescherm laat zakken omdat de meubels en gordijnen anders verkleuren. Nee, ik wil soms die zon gewoon in huis hebben, en trek dan eerder het vouwgordijn naar beneden.

Dus heb ik nu ook voor een stof gekozen die zoals beloofd “niet verkleurt”. Afwachten dus!!!

 

021

Vouwgordijnen kun je laten maken, maar ik maak ze altijd zelf. Al heeft de vorige keer mijn zus geholpen. (weet dat ze meeleest, dus moet wel eerlijk zijn) Als je oplet bij iedereen die een vouwgordijn heeft, zie je ook dat ze overal wat anders gemaakt zijn. De baleinen kunnen bijvoorbeeld aan de binnen- of buitenkant zitten.

En bij sommige word bij het optrekken ook de onderste lat mee naar boven getrokken, of hij is de helft van de andere banen. Hoe je het ook doet, het maken ervan is eigenlijk heel simpel. En zoals je ziet is bij mij de onderste baan net zo groot als de andere, en word niet mee omhoog getrokken.

Het moeilijkste van gordijnen maken is dat je de lap stof recht hebt, en het meten… Want alles moet wel recht lopen. Dat meten had ik deze keer ook een beetje fout gedaan. Want ik had de baleinen enkel geteld en kwam dus zo’n 8 cm tekort. Dom Lia….., maar daar hebben we het volgende op gevonden.

Gewoon 8 cm aanzetten en de naad op de vensterbank laten vallen, dus niemand die het ziet. En dan komt het gepeuter met de touwtjes, want die moeten door een katrol heen. Maar intussen weet ik ook daarvan precies hoe ik het moet en kan doen.

 

025

De kleur is een beetje gelijk aan de andere die er hingen en aan de stoel die daar staat, en past goed bij de grove linnen overgordijnen.  Het wennen zit meer aan de buitenkant, want daar kijk je in een donker gat. Dus ik denk dat ik toch weer een keer naar een ander stofje uit kijk, en heel eerlijk gezegd vind ik een linnen versie toch veel mooier.

 

006

Het word een hele mooie week, en de lente zit in de lucht. Dus vandaag maar eens de tuin in. En ook daar komt straks weer een andere look…

65 opmerkingen:

  1. Linnen is inderdaad erg mooi! Maar het verkleurt, krimpt.... maar ondanks de nadelen nog steeds de mooiste. Ik wilde laatst linnen halen voor het maken van lampenkappen, maar de verkoopster wilde me eigenlijk geen linnen verkopen, ze vond me niet erg slim... hihi.
    Misschien een idee om de vouwgordijnen te voeren als je buiten licht en binnen donkerder wil? Verkleurt het meteen minder of helemaal niet.
    En die truc van je naad pas ik ook altijd toe als de stof te smal/kort is voor het te maken vouwgordijn.
    Geniet van de komende mooie dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt wel eer van je werk!! Het hangt er keurig bij en past mooi bij de rest van je woonkamer!
    Mijn voorkeur gaat ook uit naar linnen, ik vind het jammer dat het zo snel verkleurd.
    Ik moet ook dringend eens aan onze voortuin beginnen maar eerst neem ik vanmiddag nog ff de verfkwast in mijn handen :-)

    Fijne dag
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al is het volgens jou een simpele klus, ik vind het toch knap gemaakt hoor. Stof kiezen vind ik moeilijk, om precies dat lapje er uit te halen dat thuis ook echt mooi staat en ook praktisch is.

    De kleur van het vouwgordijn past mooi bij de kamer en tja...linnen is inderdaad heel erg mooi, maar een compleet verschoten doek is ook niet alles. Het zou echt een uitkomst zijn wanneer er linnen op de markt komt dat mooi is én niet verkleurt ;-).

    Ik wens je een fijne dag, Lia...hier is het overigens nog mistig.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Lia wat heb je toch mooie kleuren in je woonkamer. Laatst zag ik op televisie zo'n makelaar programma en toen lieten ze een huis zien wat zo ontzettend mooi ingericht was en zo mooi afstemde op elkaar...kwa kleuren en de zelfde beton look in huis had als jij. Ik dacht zou dat lia zijn... Bij mij is alles wit maar ik zou het best graag willen zoals bij jou. Ik vind je eetkamer tafel echt prachtig!

    liefs sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het dapper dat je 't weer zelf gemaakt hebt! Weet uit ervaring hoe precies je moet zijn met vouwgordijnen, en wat een gepriegel om het mooi strak te krijgen hangen. Maar het ziet er weer super uit!
    Fijne zonnige dag nog.
    Groeten Judith.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap dat je het zelf kunt!
    Ik heb vorige week toevallig linnen stof voor de vouwgordijnen van Zoya's kamer op de lapjesmarkt gehaald, haar huidige vouwgordijnen vind ik niet mooi meer, het systeem is nog prima. Ik moet ze dus na laten naaien en moet dat laten doen, dan kost dat nog best veel geld, helaas stof tekort dus moet nog bij gaan halen :-(
    Ik laat mijn linnen vouwgordijnen altijd voeren tegen het verkleuren, nadeel is dan wel weer dat je aan de buitenkant tegen de voering aankijkt, maar dat neem ik dan maar voor lief, ik zie ze zelf toch vaker aan de binnenkant he;-)
    Ik heb eens naar die van mij zitten kijken en inderdaad worden bij alle vouwgordijnen hier in huis, ook het onderste stuk mee naar boven getrokken.
    Supermooi gedaan hoor!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou, m'n complimenten hoor. Ik weet hoeveel werk het is. Ik ben al een tijdje op zoek naar vouwgordijnen op MP, maar wij hebben een onmogelijke maat; bijna 3 meter. Dus waarschijnlijk moet ik ze dan ook zelf maar maken, maar ik vind die losse touwen zo vervelend. Een rolgordijn-systeem lijkt me veel handiger en dat kun je volgens mij zelf niet maken. Ik vind die van jou super gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi Lia en knap om ze zelf te maken ! Ik heb ook vouwgordijnen ik ben er nog steeds blij mee !
    Geniet van het lekkere zonnetje !
    Liefs ida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou dat is wel heel knap anders hoor! Ik koop ze gewoon, begin er niet aan ;-) ik heb wel linnen maar dan gevoerd voor de ramen en dus lichter aan de buitenkant. Dit zie je echter niet door de kleine ramen en heb er dus profijt van! De linnen gordijnen zijn niet zo duur, als ze dan verkleuren koop ik weer of komt er toch nog eens een markies ;-)

    Liefs saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat goed van je dat je de vouwgordijnen zelf hebt gemaakt! Het ziet er heel goed uit. Ik wil dit zelf al heel lang proberen, maar voor je hier aan begint.....

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het een prachtig gordijn en ben best een beetje jaloers dat jij ze zelf kan maken! Ik hik al een jaar tegen de prijs aan om te laten maken, en doe het ook gewoon de komende tijd niet. Dus wees maar heel trots op jezelf!
    En dat donkere, ja ik hou ervan.
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Staat erg warm Lia en mooi bij de overgordijnen. Ik maak(te) ze ook altijd zelf, heb ze er echter 2 jaar geleden allemaal afgehaald, boven nam ik shutters en beneden toen de veranda kwam werd het me te donker in huis. Het scheelt je ook nog eens enorm in je portomonnee, heb nl alle draad en katrollen er weer afgehaald, die liggen hier in de kast voor her- gebruik ooit!
    Geniet van de zon!

    Groetjes Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Huhhhhhh hoezo al die reacties dat het verkleurd en krimpt
    ik heb lappen linnen voor mijn ramen, mijn moeder 5 jaar geleden voor me genaaid van oud linnen.. niets geen verkleuring, was ze 2/3 keer per jaar niets geen krimpen. Ook de linnen gordijnen van ikea (die goedkopere) verkleuren niet bij mij?
    Knap dat je dit kan hoor, ik vind het heel mooi geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het staat erg sfeervol zo Lia. Knap werk! Ik heb ooit de vitrages voor boven zelf gemaakt. Wat een werk, maar dan heb je ook echt eer van je werk.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het hangt er weer prachtig bij Lia, en knap dat je dat zelf kunt:-) hier hangen wel linnen vouwgordijnen en neem de verkleuring op de koop toe, zie ik aan de binnenkant toch niets van:-)

    Geniet van de zonnige dag!

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ze zijn erg mooi geworden Lia! Wat een werk om ze zelf te maken maar je hebt wel eer van je werk. En wat een heerlijk weertje buiten, straks was het nog mistig maar nu schijnt de zon uitbundig. Dus daar gaan we maar lekker van genieten.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi Lia, en ontzettend knap dat je dit zelf maakt...Ik kan zoiets echt niet, en laat het dus maken. Wil ook dolgraag nieuwe vouwgordijnen, en dan ook linnen..even denken nog of ik dat echt ga doen ivm verkleuren enz...De overgordijnen zijn wel van linnen, en daar heb ik eigenlijk geen problemen mee qua verkleuren, dus je zou zeggen dat het wel moet kunnen...

    Lekker de tuin in vanmiddag Lia, geniete ervan!

    Liefs Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi geworden je vouw gordijn.
    Staat ook heel mooi.

    Gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind het zo knap dat je dat zelf kan.....en een beetje met je zus ;-)
    Ze staan prachtig
    Ja heerlijk buiten.....ik heb vanmorgen al even in het zonnetje gezeten....geniet ervan Lia

    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind het echt superknap hoor dat je dat zelf hebt gemaakt. Gordijnen blijf ik lastig vinden, heel lastig. Ik vind de kleur wel erg mooi passen bij je interieur. Misschien in de winter een linnenversie ophangen en in de zomer deze? Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je hebt weer eer van je werk. Je vouwgordijnen zien er mooi uit. En ja, linnen is prachtig om te zien maar heeft ook zo zijn nadelen.
    Ben erg benieuwd wat voor plannen je met de tuin hebt. Hier moet het nodige gesnoeid worden en de tegels mogen ook wel weer een schoonmaakbeurt hebben. Maar met dit mooie weer is dat geen straf om te doen alleen wacht ik nog een paar dagen want ik ben net weer een beetje aan de beterende hand van de griep. Maar met dit mooie weer krijg ik wel zin om van alles te doen in en om het huis.
    Ik wens je een zonnige week.

    Groetjes, Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit heb je mooi gemaakt! Knap om het ook nog zo strak te krijgen, want dat is nogal eens het probleem. Het staat mooi allemaal bij elkaar, maar ik begrijp ook dat het natuurlijk een stuk donkerder is geworden. Ikzelf wil ook zoveel mogelijk zon binnen, wordt ik gewoon vrolijk van! Dat verkleuren is natuurlijk ook onderhevig hoe sterk de zon op je raam schijnt. Is er misschien een mogelijkheid om ze met een bepaald spul in te spuiten dat verkleuren tegen gaat? Net zoiets als het waterafstotend maken, begrijp je? Misschien weet een stoffeerder dat wel. Maar in ieder geval heb je heel veel eer van je werk, het ziet er prachtig uit! Mijn complimenten!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Knap hoor!! Staat zo mooi. Ook ik ben weg van linnen, dus snap wel dat dat eigenlijk je voorkeur heeft!

    Fijne avond!

    Liefs,
    Yet

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi hoor! Knap dat je dat zelf kan. Hier heeft een vriendin geholpen. Ik twijfel soms om ze eraf te halen en er helemaal niets meer voor te hangen.
    Bij jou vind ik het sfeervol en warm staan.
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een klus Lia, maar wel heel mooi gemaakt, het staat ook sfeervol bij je andere
    meubels. Voor kleine ramen durf ik het wel aan, maar voor mijn grote raam niet:)
    Wat leuk dat je de uitleg er ook bij geeft,voorla over die rand onderaan, goede tip van je.

    Fijne week nog en liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wel handig dat je dit zelf kan (met een beetje hulp van jou zus dan) Bij mij zijn vouwgordijntjes toch net te moeilijk hoor. Maar ze zijn alvast geslaagd. Nog een fijne lenteweek, grtjes Mien

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat heb je mooi gedaan Lia...met een beetje hulp van je zus dan.
    Ik ben benieuwd wat je met de tuin gaat doen...de komende dagen wordt het in ieder geval heerlijk weer om in de tuin te werken.
    Fijne Avond.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik vind m prachtig Lia! Dat je alweer denkt aan een andere zeg.. haha. Als snap k t wel hoor, je wil dat het er aan de buitenkant ook goed uit ziet. Heb hier ook nog lap liggen voor een vouwgordijn, maar dan eentje zonder al die balijnen en dingen, dat is me te ingewikkeld! Jij mag in ieder geval eer van je werk hebben!

    Lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooi gemaakt!

    De gordijnen vind ik heel mooi, ook hier hangen linnen gordijnen en ik wil ze gaan wassen, ben benieuwd hoe het eruit komt te zien hahahahh..... Voor dat ik ze heb gemaakt heb ik de stof al een keer gewassen, maar je weet maar nooit, want het is een natuur product.
    Ik heb een zandkleur en volgens mij zijn ze niet verkleurd, ik wacht het wel even af.

    Fijne avond en lieve groet,

    Loes


    BeantwoordenVerwijderen
  30. Staat mooi hoor Lia, dat donkere! Netjes gemaakt ook! Ik heb zelf ook vouwgordijnen (wilde eigenlijk shutters maar dat was me te duur). Onze vouwgordijnen zijn roomwit in linnenlook. Het lijkt op linnen maar is gedeeltelijk met viscose (geloof ik), ze zijn in ieder geval makkelijk te wassen en verkleuren niet. Nu valt dat bij roomwit natuurlijk ook niet echt op haha. ;) Heb ze ook niet zelf gemaakt maar voordelig inline geshopt bij 'het vouwgordijntje'. Ik heb ze wel zelf opgemeten, maar ze hangen er erg strak bij en ben er nog steeds tevreden.

    Ik hou van dat sfeertje in je huis, sober, maar warm en sfeervol!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig gemaakt. En ook heel knap dat je dat zelf kunt.
    Ik wil ook graag grijze vouwgordijnen maar hik, net als de rest, ook nog tegen de prijs aan vanwege een niet gangbare maat.
    Geniet er maar van, Je hebt een heerlijk sfeertje gecreëerd.

    Lieve groetjes,
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Zo..dat is mooi geworden en heerlijk dat je het zelf kon maken( met een beetje hulp:)
    Ik snap dat het van buiten een beetje donker lijkt, maar van binnenuit gezien is het raam wel een hele mooie omlijsting..
    Lieve groet♥

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Héél mooi zo! Ik heb overal linnen vouwgordijnen van de linnenfabrikant 'Libeco', deze zijn allemaal zelfgemaakt, met de baleinen aan de binnenkant want dat vond ik het mooiste... en als je ze optrekt blijft de onderste flap hangen zodat deze dan net voor de voorkant komt wanneer deze opgetrokken is zodat deze niet kan verkleuren (moeilijk uit te leggen eigenlijk ;) ) boven op onze slaapkamer is deze donker en is onderste wel mee opgetrokken...en ja helaas deze is dus wel aan het verkleuren en moet ik een nieuwe maken.
    Eens je er mee weg bent hoe ze te maken lukt dat wel en is het vooral héél erg goed gaan meten!
    Ik bestel trouwens alle onderdelen op degordijnwinkel.nl .
    groetjes en geniet van de mooie week!
    Leen

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ja mooi hoor...wat een heerlijk weetje he ???...ik ben na mijn werk om 6 uur ozo ook nog even buiten bezig geweest..zo heerlijk...mooie witte violen gepoot en witte druifjes neergezet........ik geniet van het uitzicht morgen......fijne avond...liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Heel mooi knap gedaan ook, ik ben daar niet zo handig in. bij die van mij trek je het onderste stuk ook niet mee naar boven.

    Ben benieuwd wat je straks met je tuin gaat doen, die van ons wordt ook weer veranderd de buxusbollen die wij vorig jaar in de tuin gezet hebben zijn ziek, er zit een schimmel in echt zonde.

    Groet, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik heb hier geen vouwgordijnen meer en heb eigenlijk geen idee meer hoe dat in mijn vorige huizen was met de onderrand. Eigenlijk zou er een linnenmix moeten zijn wat wel die stoere structuur heeft, maar niet teveel kreukelt en vooral niet verkleurd. Maar ik vind je gordijnen heel mooi geworden dus om nou gelijk weer nieuwe te gaan maken :)

    Groetjes,
    Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik vind het super knap hoor dat je zelf vouwgrodijnen maakt! Ik zou er geen geduld voor hebben. Het resultaat is ook erg mooi geworden. Ik vind je lamp op het tafeltje ook zo mooi.
    Fijne lente week. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik begrijp al de hele uitleg niet van hoe je die 8cm opgelost hebt.... laat staan dat ik zo'n vouwgordijn in elkaar zou kunnen steken.... Wat heb je dat weer knap gedaan Lia!!!! Chapeau!
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Geweldig dat je dat zelf kunt!! Hier moet altijd alles door derden gemaakt worden en dat is vaak akelig duur. Het lijkt of de kleur iets donkerder is dan jou vorige, dus ik kan me voorstellen dat je voor een andere stof gaat kijken. Veel plezier in de tuin, ik moet werken dus hoop dat het van het weekend ook nog goed weer is.
    Hele fijne dag groetjes Silvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi Lia,
    Jeetje wat zijn ze mooi geworden. Ik ben best heel handig met de naaimachine, al zeg ik het zelf, maar zulke vouwgordijnen heb ik nog nooit gemaakt. Ik weet ook niet hoe dat moet, hoe ze in elkaar zitten. Zien is weten zeggen ze en waarschijnlijk klopt dat helemaal... Ik vind deze wel heel mooi, maar begrijp ik je nou goed, dat je zodra je een andere lap gevonden hebt, je alweer nieuwe gaat maken? Dat vind ik ook nog eens heel dapper...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat lijkt het mij heerlijk als je dat soort dingen zelf kunt maken. Ze zijn erg mooi gelukt!!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat prachtig. Geweldig als je zoiets zelf kunt maken! Ik snap je uitleg niet eens, laat staan dat ik het zou kunnen. Zou hier waarschijnlijk ook niet kunnen want heel veel is hier rond en glas in lood. Maar ik vind het heel leuk om het bij jou te zien.

    Benieuwd naar je tuin, hij was al zo mooi!

    Liefs,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Mooi geworden zeg...past goed bij al je kleuren in je woonkamer. Je omschrijft het zo makkelijk;)....maar denk niet dat mij dat gaat lukken..knap hoor!

    Groeten Willianne

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Weet je wat, Lia. Kom jij mij een keer helpen?
    Wat heb je dit goed gemaak in een prachtige kleur. Ik heb ze hier in mijn keuken ook hangen en ik moet zeggen, het moet hoognodig vervangen worden. En volgens mij makkelijk zelf te maken. Ik haal ze ook uit elkaar om ze te wassen en zet ze daarna weer in elkaar, dus moet kunnen...

    Maar als ik hier zo boven lees, krijg je het nog druk met vouwgordijnen maken ;-)

    Ik wens je een mooie dag, geniet van de zon!!
    Liefs,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik doe het ook zelf, (vouw)gordijnen maken. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn buurvrouw dit voor haar beroep doet. En ze is een hele goeie! Het baldakijn boven de troon voor de troonrede in de Ridderzaal is van haar hand. En ze heeft bijvoorbeeld voor het Paleis op de Dam genaaid. Ze mocht het Beatrix zelf laten zien toen het klaar was. Je begrijpt, als ik een vraag heb over gordijnen naaien, kussens, stoelen bekleden of wat dan ook, dan sta ik bij haar aan de deur. Ze helpt me altijd geweldig.
    Soms krijg ik reststoffen van haar maar vaak ga ik ook naar Minty in Den Haag. Prachtig zuiver linnen daar enne... het verkleurd niet. Daar moet ik bij zeggen dat ik wel een lichte kleuren in de huiskamer en keuken heb, dat scheelt misschien. En op de slaapkamer heb ik ze gevoerd, dat scheelt natuurlijk ook.
    Het is een hele klus, vooral het meten, spelden en de worsteling met de grote lap stof. Maar het geeft zoveel voldoening, vind je niet.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Mooi!!Stiekem ben ik jaloers op al die handigheid met naald en draad.Ik kom niet verder dan een knoop aannaaien :-).Liefs Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ja het staat warmer met de vouwgordijnen. Ze staan mooi hoor. En de kleuren passen prachtig bij het geheel. Er gaat altijd wel een hoop tijd inzitten als je ze zelf maakt. Jij bent ook van alle markten thuis he? Knap hoo. Zelf maak ik ze ook zelf. Ik durf ze alles niet te wassen. Ik ben als de dood dat ze gaan krimpen. Het zijn linnen vouw- en overgordijnen. Het is mooi maar je hebt er ook wel ongemak van hoor.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Je vouwgordijnen zijn heel erg mooi, ook de kleur. Knap hoor, het zal een hele klus geweest zijn. Dan heb je er extra plezier van.

    Alvast een gezellig weekend, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ziet er super uit ,prachtig staat het weet dat het niet moeilijk is maar wel een hele klus ik maakte ze ook altijd zelf ... alleen hier in deze woning is het er nooit van gekomen misschien als ik ooit weer eens zin er in krijgt er staan nu ven wat andere dingen o mijn lijstje ;-) ...Ben net klaar met dingetjes voor de babykamer van mijn ene dochter begon met een sprei een kruikenzak een hoes voor aankleedkussen en heb net een bijpassende lampenkap gemaakt .... ook weer leuk om te doen ... Zaterdag de babyshower en dan afwachten tot 12 april ... spannende tijd en ondertussen genieten van onze andere kleinzoon ... zo komen we de dagen wel rond hahahah ... heerlijke sfeerfoto's wens je een fijn weekend geniet lekker ...lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Mooi hoor en knap dat je dat allemaal zelf maakt. Een gordijn inkorten lukt mij nog wel maar dat is het dan wel zeg maar....
    Wil ook al heel lang andere vouwgordijnen maar we hebben 14 ramen en 2 tuindeuren (woonkamer/keuken) waar dan weer nieuwe vouwgordijnen moeten hangen en ja daar hangt natuurlijk wel een behoorlijk prijskaartje aan.
    Voorlopig moet ik het hier nog maar mee doen...jammer dat ik niet zo handig ben.

    Groeten,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Mooi Lia en knap dat je dat zelf kan, ik ben helaas geen goeie vrienden met mijn naaimachine.
    Groetjes, Wilga

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Wat ontzettend knap dat je zelf zo een gordijn kunt maken. Wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Mooi je vouwgordijnen, heb ze zelf ook in heel het huis hangen, alleen heb ze laten maken!! Fijne zondag!! gr Jac.....

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Wat fijn dat je dat zelf kan! In onze woonkamer hangen er ook vier, maar als ze ooit vervangen moeten worden dan moet ik ze toch weer kopen. Gelukkig hangen ze er nog maar 4,5 jaar...maar...ze worden nu toch wel smoezelig en stoffig... Ik weet dat je ze kan laten stomen, maar ook dat zal wel een dure aangelegenheid zijn. Een is ook nog eens ongeveer 3,5 meter breed en kamer hoog... Ik zie me al gaan...
    De donkere kleur vind ik wel sfeervol, maar kan me ook wel weer voorstellen dat je de lichte kleur ook mooi vind en dan linnen. Linnen blijft mooi ondanks de verkleuring, maar bij een lichte kleur valt het wel minder op. Dan is de verkleuring vaak van de kaarsen ;)

    Fijne dag nog!

    Lieve groet,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ik vind het echt knap dat je dat allemaal zelf kan! Het ziet er prachtig uit! Liefs, Rutha

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Wat knap van je zelf vouwgordijnen maken :-)
    Ik ben er ooit aan begonnen maar heb het opgegeven en het toch maar laten doen .
    Ze zien er zo prachtig uit en passen mooi bij de rest van je interieur .
    Liefs Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Hé, heb dit logje gemist, terwijl ik wel de foto's heb gezien. Wat knap dat je het zelf kunt, vouwgordijnen maken. Ze zijn ook heel mooi geworden. Ja, ik houd ook erg van linnen, maar praktisch is het niet echt. Maar ja, praktisch en mooi zijn soms twee tegengestelden, he? Maar voorlopig heb je weer heel mooie raambedekking hoor.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Allereerst wil ik ff kwijt: Geweldig blog!! Een stille genieter! Maar ook een vraagje: Hoe maak je mooie vouwgordijnen. Kan er al heel wat aan af lezen, maar hoe doe je het bovenaan met het mechanisme ... En kun je het ook nog wassen. Naai erg veel, wil misschien ook een vouwgordijn, want wij krijgen een grotere kamer. En het sfeertje bij jullie is very, very, very nice! Mooi! Hoor het graag. Als je het vertellen wilt ... Groet'n Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  59. zo knap als je dit kunt, kwijl!!

    geniet er van

    groetjes, inge

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Knap hoor, zelf vouwgordijnen maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Al vind ik vouwgordijnen ontzettend mooi en heb ik ze ook ( in de keuken, altijd helemaal omhoog) en in ons vorige huis. Ik heb nu nieuwe rolgordijnen besteld, lekker makkelijk. Overdag hup hup omhoog en s nachts alles snel lekker dicht. Maar het ergste vind ik dat het zo donker wordt in huis. Ik heb gewoon licht nodig! Nou ja hoor mij, we zijn de deuren aan het zwart maken. Kamer en kantoor al gedaan. Hoop dat ik er tegen kan maar het heeft wel wat..

    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Prachtige vouwgordijnen! Ik begin zelf voor heet eerst aan een vergelijkbaar project en kwam met Googlen op jouw post uit. Meten, en nogmaals meten, ik heb het in mijn oren geknoopt. Thanks voor de tip. Maar ik vroeg me af hoe dat zit met baleinen, waar heb je die gekocht? Van welk materiaal zijn ze? Heb je ze zelf op maat kunnen maken? En ik las ergens ander dat er een zwaardere lat als onderlat wordt gebruikt, heb jij dat ook gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Ik heb de baleinen bij een plaatselijke woningzaak gekocht. Maar bij een doe het zelf zaak heb je ze volgens mij ook. Je kunt ze gewoon doorknippen met een tang, wel even de scherpe randjes er af schuren.
    Ja, de onderste lat is zwaarder dan de rest, dan hangen ze mooi. Maar als je het onderste gedeelte mee naar boven trekt, dan hoeft dat volgens mij niet perse.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Een woningzaak! Daar had ik nog niet aan gedacht, maar als zij vouwgordijnen maken dan hebben ze ook materialen uiteraard. Zal ook ff bij de bouwmarkt kijken, wie weet. Online heb ik ze wel gezien, maar ik heb een setje van bijna 2m nodig en dan kom je met speciaal lengtetransport wel op een aardig prijskaartje uit. Bedankt voor de info! Groeten,
    Stacey

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia