zaterdag 1 februari 2014

Verkleuringen….

 

 

 

Toen wij hier 33 jr geleden kwamen wonen hadden we gewoon een planken vloer, heel bijzonder vonden veel mensen dat, want in onze kringen was het meestal vloerbedekking of plavuizen. Daarna moesten we door een interne verbouwing een andere vloer die meteen doorliep naar de keuken en gang. Dat werd een lamelparket in de lak. Bah… die hebben we wat keren opnieuw moeten doen, en uiteindelijk op laten schuren door een bedrijf die hem in de was zette. Hij heeft toen nog jaren gelegen, en moet zeggen dat hij erg mooi bleef, en de vloer ligt nog steeds bij iemand. Maar doordat we later weer het een en ander gingen veranderen, kwamen we overal wat tekort bij de plinten en werd er weer naar een andere vloer gezocht.  Dat werd dus de bestaande vloer, en het werd weer een lamelparket met een toplaag van gerookt eiken. We hadden toen wel een andere vloer willen hebben, maar dat zat niet in ons budget.

Maar goed, deze vonden we mooi, en nadat hij gelegd was kwam er een hardwax op. (Hardwax is een soort was die je aanbrengt op de vloer) Dat was goed voor de vloer, en we hoefde hem nooit meer te lakken of in de was te zetten. En omdat de andere vloer ook zo goed beviel, hebben we hiervoor gekozen. En nu zeven jaar later is er van die mooie parket niets meer te zien. Hij werd met het jaar, wat zeg ik met de maand geler en geler, of was het meer oranje…

En wat we ook deden in huis, die vloer bedierf alles door zijn gloed. En als we ‘s avonds de lampen aan deden werd het nog veel erger.

Dus ja, jullie hadden het allemaal goed gezien, we hebben de vloer aangepakt….

 

001

We hadden al van alles geprobeerd, maar die vloer wilde maar niet anders worden. Totdat ik bij Dinka van Easy Living een foto zag van haar vloer, en ze vertelde dat ze gewoon de planken geschuurd hadden en zo kaal gelaten hadden. Meteen even overleggen, maar Jan dacht dat het niet zou gaan, omdat de was op je vloer je schuur pad meteen vol maakt met was, en hij dacht dat we het dus eerst moesten ontvetten, of met zo’n grote schuurmachine aan de gang moesten, die er dan dus echt een laagje vanaf haalt. Toen hebben we onder het kleed een proefje gedaan (ziet toch niemand), en wat denk je het ging perfect…. Die hardwax was dus echt hard en kon er gewoon af geschuurd worden. Als je schuurt en het word stof dan kun je dus schuren….

 

026

De bedoeling was dat hij in stukjes de vloer ging opschuren, maar degene die Jan kennen weten dat hij op duracell batterijen werkt, en stopt pas als ze echt op zijn. Hier zie je ook al goed het verschil hé. En we hebben gewoon de meubels van de ene naar de andere kant gedaan, want als je werkt met een stofzuiger op je schuurapparaat heb je totaal geen stof. Er ligt wel wat op de grond, maar die moet je toch afdoen. En dat hebben wij eerst gedaan met groene zeep, maar later met amonia, en wat er toen nog vanaf kwam…..

 

002

011

We doen er nu voorlopig helemaal niets aan, en zien wel wat er mee gebeurt…. Op deze manier kan hij nog heel wat keren geschuurd worden hihi….

 

2014 (5)

 

Even het nu….. en toen…..

2013 (20)

Zie je hoe geel/oranje hij was? Echt niet mooi…

Ik krijg trouwens veel mail over kleuren, en moet even zeggen dat op foto’s de kleuren nooit zo overkomen als ze in het echt zijn. De kalkverf op mijn muren is in het echt veel mooier (vind ik zelf) en donkerder. Nu heb ik deze foto’s genomen op een zonnige lichte dag en dan is die kleur dus weer totaal anders. Want ook lichtval is heel bepalend voor een kleur…..

Dus ga nooit uit van een kleur die je ergens ziet op een foto, maar ga altijd in een winkel op de stalen kijken.

Fijn weekend….

89 opmerkingen:

  1. De vloer is erg mooi geworden, in het boekje had ik al gezien dat het resultaat er absoluut mocht zijn! Ik vraag mij alleen af hoe het zit als je er vocht op knoeit en je dat niet meteen in de gaten hebt. Onder onze eettafel is de vloer door het schuiven van de stoelen ook een beetje kaal en daar zitten nu allerlei vlekken, nadat de oudste met een stel vrienden daar een drankspel heeft gedaan. Wij zijn op een gegeven moment naar bed gegaan, terwijl zij hier (wel heel gezellig hoor) tot in de nacht doorgingen. De volgende dag zagen we het dus pas. Nu boeit mij dat daar onder de tafel niet, maar het zou zonde zijn als je dat her en der op de vloer zou hebben.

    Ach...de duracell batterijen van Jan gaan lang mee, mocht dat onverhoopt gebeuren, dan weet Jan er wel weer een oplossing voor ;-).

    Fijn weekend Lia! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vloer is echt heel mooi geworden zo joh! Ik heb ook wel eens gelezen in een intervieuw met interieurstylist Frieda Dorrestijn dat zij haar onbehandelde vloer elke keer dweilde met bleekwater.

    Ik heb maanden geleden ook een keer geprobreerd onze vloer te schuren (in een hoekje), hij heeft zo'n vreselijke rode ondertoon. Maar het is macaco hout, dat schijnt bikkelhard te zijn. Helaas moet ik denk ik aan de gang met grover geschud een grote machine huren denk ik. Dit moet maar een keer als het mooier weer wordt. Onze vloer heeft mij al heel wat kopzorgen bezorgd, ik was nog in verwachting toen ik hem uitzocht. En toen hij gelegd was dacht echt heb ik dit uitgezocht.... zucht!

    Maar prachtig joh, dit past beter in jullie sfeer! Wat kun je genieten als een experiment tot iets groots uitmondt en nog slaagt ook! Fijn weekend!

    Lieve groet,
    Gerralda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad veeeeel mooier. Past nu echt mooi bij de rest. Wij hebben pas een partij kaasplanken bekeken, die wil ik graag in de kamer (hebben wij nu nog laminaat). Bij ons zal er wel wat op moeten, denk ik, anders is de vloer met een week vet hier hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig zeg!
    Hier ligt nog een parket wat ook niet meer mijn smaak is maar 19 jaar geleden wel......
    Schuren is inderdaad een oplossing......
    Haha wel fijn dat Jan door ging want nu is het wel af ;-)
    Geniet van je mooie vloer Lia.....

    Fijn weekend en liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De vloer is heel mooi geworden. Wij hebben precies hetzelfde probleem. Onze vloer is van grenen en ooit ook deze geschuurd en gebeitst. Hierdoor kregen wij ook die gele oranje kleur. Staat echt niet mooi bij de meubelen en stoor mij er ook enorm in. Zou graag een nieuwe vloer willen maar zit ook weer een kostenplaatje aan verbonden. Hebben ook al een proefstukje geschuurd en dan is hij qua kleur mooi. Maar omdat er dan geen beschermlaag meer opzit ben ik ook bang voor vlekken. Dus toch weer uitgesteld. Maar het resultaat bij jou mag er zijn wat een verschil. Je meubelen komen zo veel meer tot zijn recht. Dus wie weet ga ik ook de stap wagen. Groet Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi resultaat. Je meubelen komen zo veel mooier tot zijn recht. Wij hebben hier precies hetzelfde probleem met onze vloer. Deze is van grenen en ooit gebeitst. Nu ook een gele oranje kleur. Hebben ook al een proefje gedaan door kaal te schuren. Is ook veel beter maar ben bang voor de vlekken die er vast gaan komen met 2 kinderen. Dus nog even in twijfel maar wie weet nu stoor ik er mij ook elke dag aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Lia.

    Echt zoveel mooier zo!
    Bij ons planken die in de olie staan, maar vergelen ook.
    Ga eens op een niet zichtbare plek uitproberen....
    Bedankt voor je snelle antwoord op de vernisvraag!

    Fijn weekend.
    Groet, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige vloer is het geworden.
    Een veel rustiger geheel.
    Fijn weekend,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt een mooie kleur is de vloer nu geworden, kan begrijpen dat dit meer ligt in de stijl van sober!
    Ben alleen ook benieuwd wat voor een effect het geeft bij vlekken....!
    Fijn weekend.

    Groetjes Marinda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een groot verschil!!
    Jullie vloer is prachtig geworden! Compliment voor Jan :-)

    Fijn weekend
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een verschil! Mooi werk, nu klopt het helemaal! En die vlekken.....dat is dan maar zo, dan weet je ook dat in jullie huis geleefd wordt!
    Fijne dag.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw...daar wordt ik stil van. Wat een opknapper. Wat een werk.( Wij kunnen ook nog wel iemand gebruiken die op duracell batterijen loopt..hihi ) Prachtig hoe de kleuren nu doorlopen, zo mooi robuust is de vloer nu ook. En ja dat zonlicht vind ik vaak zo jammer ..ik hou van donker in huis..vind ik vaak veel mooier, maar dat is wel weer moeilijker te fotograferen. Goed gedaan!
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  13. echt veeeeel mooier Lia!!!!
    Wat zul je blij zijn, ook met je mannetje( geef 'm wat extraas af en toe) op de Duracell!
    Volg je nog altijd. Proficiat met je jubuleum!
    Groet Harriët

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jullie vloer is echt prachtig geworden.....Jan heeft eer van zijn (harde) werk !!!
    Fijne weekend.
    Lieve groet,Stella

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik snap dat je er heel content mee bent! 't staat gaaf zo! Krijg je een ander schilderij boven de bank? of laat je t leeg? Wij hebben hier nog steeds niets boven de bank omdat ik eigenlijk niks mooi genoeg vind om daar te hangen.
    fijn weekend verder,
    groeten Judith.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Lia,

    Wat een goed idee om de vloer te schuren. Het ziet er erg mooi uit (Hoffz uiterlijk). Misschien heb ik nog een tip voor je om hem zo mooi te houden. Ik gebruik voor onze geoliede vloer natuurzeep van Solidfloor. Daar zit natuurolie in en dat doe je gewoon in handwarm water en dweilen maar. Soms gebruik ik ook vloeibare groene zeep waar lijnolie inzit (Deen). Wie weet kun je hier wat mee.

    Groetjes, Hanny Volker (ik zet mijn achternaam erbij omdat ik zie dat er meer Hanny's zijn)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. oh lia mooi hoor, en de kast is ook zo mooi.

    Lekker genieten van alles.

    Fijn Week-end Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ga ook duracell batterijen kopen want de onderste foto zo'n vloer hebben wij (helaas) ook. Prachtig is je vloer. Wat is de sfeer dan meteen anders he? Och ik wil het ook. Maar mijn Jan gaat dat niet doen. Alleen als het echt HEEL hard nodig is. Fijn dat het zo naar je zin is Lia.
    Een fijn weekend. Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tjee, wat een verschil tussen de oude en nieuwe vloer! Het zal even een klusje geweest zijn, maar jullie hebben er wel een mooie vloer voor teruggekregen. Fijn weekend!

    Groetjes,
    Reineke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een verschil, het geeft nu de perfecte sfeer weer. Die Jan van u, kan en wil alles doen ... daar moet je zorg voor dragen.
    fijn weekend grtjes MIen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een verschil zeg! Een hoop werk maar het resultaat mag er wezen! Erg mooi :-) Fijn weekend! Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. er mooi geworden ,wat een verschil

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super gaaf is je vloer geworden...en vlekken, dat zal wel mee gaan vallen denk ik.
    Wij hebben gelukkig nooit hard wax op onze vloer gezet, alhoewel ze het wel adviseerde, maar mijn man zei toen al meteen..nee.
    Je vloer past nu beter bij jouw sfeertje...mooi...mooi...mooi.
    Complimenten voor Jan.
    Fijn Weekend Lia.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat is je vloer geweldig mooi geworden, Lia!!
    Onze vloer is behandeld met een witte was soort, in het begin een prachtige matte vloer. Maar nu, na 7 á 8 jaar (we hebben straks nog zitten tellen, hoelang onze vloer er nu ligt...) is de vloer niet meer zo mooi mat als toen. Eens in de tijd zet ik de vloer weer in de was en wordt weer mat, maar zo mooi als deze ooit eens was, tja...
    Als ik dan zo jullie vloer zie, ik denk dat een flinks schuurbeurt veel goeds zal doen.

    Jullie plaatje is nu wel helemaal compleet met de prachtige vloer, Lia!
    Geniet ervan en een fijn weekend

    Liefs,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Tjee zeg, de vloer is echt prachtig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Lia, ik had er al een klein stukje van gezien. Maar nu ik het in totaal zie ben ik echt verbluft. Wat is het een prachtige vloer geworden! Hij maakt jullie inrichting nu echt helemaal af! Wij hebben hier eiken parket white washed. Sinds Rein hem na een aantal jaren behandeld heeft is van die white wash weinig over en heeft hij een beige kleur. En hij begint inderdaad naar het geel te neigen.
    Mijn man heeft ook echte Duracell batterijen, alleen wel jammer dat hij die niet inzet voor woontoestanden. Hij gaat voor zijn werk en de politiek, en inrichting vindt hij totaal onbelangrijk. Maar hij is gelukkig wel heel lief, hoor:-)
    Veel plezier met die mooi vloer!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  27. In eén woord PRACHTIG, een groot verschil en wat staan je meubels nu veel mooier!
    Hier kun je zó van genieten elke dag weer!

    Lieve groet Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Lia,
    Wat is je vloer mooi geworden zeg. Echt prachtig. Zoveel warmer nu, terwijl ik dacht dat jouw vloer al zo'n warme uitstraling had, naast de grijstinten...
    En ik zou ook denken dat het een enorme klus zou zijn om zo'n vloer te schuren, maar ik zie dat het gewoon met een deltaschuurmachientje gedaan is. Gelukkig wel met een stofzuiger eraan, anders zou je hele huis onder het stof hebben gezeten
    Maar het resultaat is echt fantastisch. Hier zul je nog heel lang heel gelukkig mee zijn...
    Ik wens je een heerlijke avond en een heel mooie zondag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  29. WAUW! Echt prachtig geworden, je vloer! En wat een sfeertje in huis zeg, heerlijk! Bij ons thuis ligt nu ook eem eiken vloer met dezelfde kleur als jullie eerst hadden en dat staat me totaal niet aan qua kleur, hij glimt ook lichtelijk en dat vind ik al helemaal vreselijk! In het voorjaar, als het zonnetje schijnt en we de meubels buiten onder de veranda kunnen zetten gaan wij onze vloer ook aanpakken. Tegen die tijd vraag ik je nog wel even hoe je vloer erbij ligt ;) want ik begrijp dat je er (voorlopig) helemaal geen afwerkmiddel op gaat doen? Als hij dan nog steeds zo mooi is, lijkt me dat voor ons ook ideaal. Je hebt echt gelijk een veel landelijkere sfeer zo!

    Fijn weekend!

    liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. WAUW! Echt supermooi geworden, wat een sfeertje zo zeg!

    Onze vloer (eiken) ligt er in dezelfde kleur bij als dat hij van jullie was, maar dan in de olie. Vind het echt vreselijk dat oranje, ook omdat hij lichtelijk glimt. Als het mooi weer is in het voorjaar en we de meubelen tijdelijk oner de veranda kunnen zetten, gaan wij onze vloer ook aanpakken.

    Ik begrijp dat jullie er momenteel helemaal geen afwerking of beschermlaag op doen? Hoop dat het mooi blijft maar tegen die tijd dat wij met onze vloer gaan beginnen vraag ik je nog wel even hoe de vloer eruit ziet! ;) (kunnen wij hetzelfde proberen)

    Fijn weekend!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat is je vloer MOOI geworden! Een echte droomvloer!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ons eiken parket is 12 jaar geleden gelakt en de lakken van die tijd kleuren inderdaad na verloop,van tijd wat gelig. Wij hebben de vloer van onze slaapkamer laten schuren en het laten behandelen met een transparante matte lak die niet verkleurd maar waardoor er geen kringen etc op kunnen komen. Het is echt heel erg mooi geworden en dat smaakt naar meer. Van de zomer willen we het waarschijnlijk ook beneden laten uitvoeren door een bedrijf alleen het staat me zo tegen om al het meubilair op te slaan en 2 dagen na het lakken met de katten buitenshuis te bivakeren. Jullie oplossing om het zelf te doen en dan de meubels iets te verplaatsen staat me wel aan, alleen met onze kinderen zou ik de vloer wel willen mat aflakken want er is zo gemorst. Ik vind het resultaat bij jullie prachtig! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat is je vloer prachtig geworden, Lia! Hij oogt lekker stoer en sober zo. Geeft ook een heel ander uiterlijk aan de rest van je meubels. Erg mooi, wat kun je daar van genieten hè? Nog een fijn weekend. Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mooi hoor, in je toch al prachtige huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hoi Lia

    Wat is die vloer gaaf geworden!
    Past helemaal bij de rest van jullie huis!

    Liefs Vittoria

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat is je vloer ontzettend mooi geworden zeg, zelf hou ik van donkere vloeren, maar als ik dit zie dan
    is het wel helemaal passend bij jullie.
    Wat een doorzetter je man, petje af hoor dat hij die klus geklaard heeft.
    Geniet van je mooie vloer.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een verschil en zo veel mooier, past ook gewoon beter bij je meubels en de kleur van je muren.

    Fijn weekend!
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  38. echt schitterend, heel mooie sobere kleur, die perfect bij jou huis past!! geniet ervan!
    groetjes, Anneke v. Vl.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Niet normaal wat een verschil, echt prachtig geworden!!! Ik zei toevallig een paar maanden geleden tegen manlief ik vind de vloer zo gelig worden dus wie weet..... Maar ik ben bang met die kleintjes om er geen beschermlaag op te doen ivm vlekken.
    Geniet van je mooie huis!!!!
    Liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Echt geweldig jullie vloer zo...ik zeg geslaagd niks meer aan oden.....maar wat als er nu een glas rode wijn valt ????..gewoon schuurmachine erop ???...ben benieuwd...liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  41. In een woord prachtig....ik wil ook z'n vloer....maar dat gaat helaas niet. Hier ligt laminaat. Oooit komt er z'n mooie vloer.
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wouw wat mooi! Bijna niet voor te stellen dat dit dezelfde vloer is. Ik vind het echt een mooie doorleefde vloer. Zo komen je prachtige meubels nog mooier uit!
    Fijn weekend. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Zo mooi geworden Lia. Prachtig! !

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hahahahaha ik zag je voor foto en het eerste wat ik dacht was ieuw...hihihi sorry...
    Het ziet er nu 1000x beter uit,geweldig echt eer van je (Jan) werk..
    Het plaatje is compleet,alles komt zoveel mooier uit in je toch al zo prachtige huis..
    Groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wauw, wat is je vloer gaaf geworden Lia!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ik heb met veel interesse je verhaal over de vloer gelezen, ook wij zitten hier met een vloer die in de hardwax staat en ook die van ons heeft zo'n beetje de kleur van mijn cocosmat. Tegen ons is ook altijd verteld dat je hem niet kan schuren vanwege het vollopen van je schuurpapier. Nu ik bij jullie het mooie resultaat heb gezien ga ik ook maar eens een onopvallend plekje opzoeken om een schuurproefje uit te voeren.
    Dank je wel!
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Heel mooi Lia, qua uitstraling lijkt het erg op onze vloer. Onze vloer ligt inmiddels zes jaar en nog steeds geen last van vergeling. Mocht je willen weten wat de afwerking is, vraag gerust. Alles komt inderdaad veel mooier uit, kost wat moeite, maar dan heb je ook een heel mooi resultaat. Jullie kunnen trots zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wat is de vloer leuk geworden het is een heel andere vloer past perfect bij jullie inrichting.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Jeetje een dikke pluim voor jouw Jan, gewoon met zo'n schuurmachientje.
    Toen wij een paar jaar geleden onze eiken vloer lieten schuren, hebben we dat door een bedrijf laten doen met van die enorme apparaten en zelfs daarmee zijn ze al een hele dag bezig geweest. Ik heb er toen witte hardwax olie op gezet tegen het vergelen en ben er nog steeds blij mee.
    Volgens mij vindt jan van jou alles goed he? Mijn man ook hoor, die is heel makkelijk, zolang ie het maar niet zelf hoeft te doen hihi ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  50. jullie hebben het saampjes gezellig voor elkaar, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Lia wat voor schuurapparaat heb je gebruikt en heb je deze gehuurd ? Ik hoor het graag van je. Nog een fijne zondag !
    Groetjes Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is gewoon een strijkboutje wat mijn man voor zijn werk gebruikt, en daar kun je dan een speciale stofzuiger op koppelen.
      Geen idee of je dit ergens kunt huren.

      Verwijderen
  52. Ik vind de vloer ook veel mooier zo.
    Goede keus gemaakt.

    Fijne zondag nog.
    Groetjes,
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Wat een verschil,wat is je vloer mooi geworden.Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Wat een super resultaat! Het was al zo mooi maar de geschuurde vloer maakt het plaatje compleet. Handig zo'n man met Duracell batterijen;).
    Mag ik vragen hoe dat met de stofafzuiging gaat? Is dat een speciale slang op een speciale stofzuiger?
    Ik zou het namelijk ook wel willen proberen op onze verkleurde eiken vloer...En ik hou wel van zelf klussen in plaats van een bedrijf inhuren. Fijne zondag! Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is een speciale stofzuiger, die je op het schuurapparaat koppelt.

      Verwijderen
  55. Wat een verschil! Hij is prachtig geworden, veel mooier en passender bij de rest. En dat met zo'n simpel delta-schuurmachientje!
    Wij hebben twee jaar geleden onze grenen vloer aangepakt. Deze werd ook heel oranje, verschrikkelijk! Wij hebben toen bij de bouwmarkt zo'n groot schuurapparaat gehuurd. Dat ging prima. Daarna met white-wash beits de vloer 3 x gelakt. De vloer zag er meteen heel anders uit, alles kwam veel beter uit. We zijn er nog steeds heel blij mee.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Dit zijn DE puntjes op de i hoor Lia; wat is je vloer mooi geworden! Jammer dat je een (natuurstenen) tegelvloer niet kan schuren en toch echt zal moeten gaan hakken. Voorlopig blijft die dus nog wel even liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. wat is de vloer mooi geworden petje af voor je man met zo een kleine schuurmachine op een grote ruimte

    gr caro

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Jeetje, wat een verschil zeg. Ik vind de vloer echt zoveel mooier als hoe het was. Echt zo mooi, lekker stoer en robuust.
    Niks meer aan doen inderdaad.
    Lieve groet,
    Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Wat is de vloer prachtig geworden het past nu veel beter in de puur sobere woonstijl. Wij hebben een eiken planken vloer met white-wash finish erop met hier en daar slijtplekken. Het lijkt mij wel wat om het ook zo te laten.
    Ik zag dat je mooie schilderij weg is....jammer...was wel een mooie blikvanger!
    Veel plezier ermee en geniet ervan!
    Fijne avond verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Echt supermooi geworden! Wij hebben al jaren een oude eiken vloer liggen waar helemaal niets op zit, af en toe de dweil erover en hij wordt steeds mooier en vergrijsder, we zijn nu de bovenverdieping aan het verbouwen en daar ligt nieuw eiken, ik dweil hem iedere dag en hij begint al te vergrijzen, ik ben er erg tevreden over en heb nooit spijt gehad om niets over de vloer te doen, hij wordt alleen maar mooier!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Een verschil van dag en nacht. Prachtig geworden!
    Hopelijk blijft deze mooi zo en hoef je er niet steeds wat aan te doen.
    Voor nu: genieten hoor! Ik kan me voorstellen dat je er heel blij mee bent!

    Fijne zonnige dag Lia! Liefs, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Wij hebben meubels die zo verkleurd zijn! Alleen zijn het bij ons gelamineerde meubels en niet van massief hout. Ik denk dat je dat niet zomaar kunt schuren. Maar tegen de tijd dat we gaan verhuizen zal ik het eens proberen. Niet geschoten is altijd mis toch? Ik vind het resultaat bij jou wel echt geweldig! Een prachtige vloer is het nu!
    Groetjes Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
  63. De vloer is echt prachtig geworden Lia!
    Mooi sober :-)

    Lieve groet, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Je vloer is echt prachtig geworden qua kleur. Wat een verschil zeg. Wij hebben zelf nieuw eiken met een grijzige olie behandeld. Maar elke keer als ik dweil met groene zeep wordt hij mooier.

    Lieve groet Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Het resultaat is mooi geworden, en wat een lef hebben jullie. Onze vloer ook pas weer gedaan met een white wash, een hele klus maar het resultaat was er dan ook naar.

    Groet,
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Prachtig prachtig wat een mooi huis. Geweldige smaak heb je! Ik geniet er enorm van!!!!
    Ga zo door.
    Groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Onze eikenhouten vloer ligt al 26 jaar. Eerst in de hardwax maar toen we de vloer 8 jaar geleden lieten opknappen, bleek dat hardwax niet meer mag, te belastend voor het milieu. Nu zit er een olie op. De vloer heeft nog wel de oorspronkelijke kleur, houtkleur, misschien inderdaad een beetje gelig. Maar ik vind het wel prima.
    Jouw vloer past mooi bij de rest van je inrichting.
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Wat ontzettend mooi............. Zo puur natuurlijk!

    Groetjes, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Wat is je vloer prachtig geworden!!
    Ben benieuwd hoe hij blijft, zo zonder lak/wax etc..
    Lieve groet!
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  70. ongelooflijk zeg ik weet niet wat ik zie! het is zooooooo gaaaaafff geworden en ook zooooooo herkenbaar, ik baal ook zo van onze vloer, heb m al eens helemaal met chloor gedaan....werkte wel voor een poosje.
    maar dat je man dit met zo,n klein macientje heeft gedaan, wauw!! wat een vent heb je:)
    goed idee, die slang van de stofzuiger eraan, dat is pas een tip zeg!
    ik krijg al waanbeelden van mezelf met de schuurmachine hier over de vloer, wat doe je me aan?!! ahhaahaahaha
    maar genieten jullie maar volop van je vloer want die is zondermeer helemaal super geslaagd, zowieso heb je het zo prachtig!!

    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Wow......Lia wat een metamorfose. Ik vind de vloer prachtig.
    Ik weet nog uit het grenen-tijdperk, dat kon ook zo lelijk verkleuren en in ons vorige huis hadden we kurk op de vloer liggen en dat werd ook steeds meer oranje.

    Wat een werk heeft Jan hier aan gehad. Nu lekker genieten van het mooie resultaat.

    Fijne dag en liefs, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Wij gaan de stap ook wagen aankomend weekend. Alleen is onze vloer echter van grenen. Nu vertelde mijn buurvrouw dat als je deze met chloor gaat dweilen hij grijs gaat kleuren. Zou fantastisch zijn. Heeft iemand daar ervaring mee ?

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Ohh Lia!! Wat is ie mooi geworden, nu denk je vast, hadden we dat maar jaren eerder gedaan ;-)
    Geniet er maar van.

    Lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Wat ziet je vloer er weer prachtig uit!

    Fijne avond. X

    BeantwoordenVerwijderen
  75. WAUW ! Wat super gaaf en mooi is je vloer geworden zeg, niks meer aan doen. Zo'n mooie kleur heeft het nu.
    Geniet er van. Het resultaat is prachtig.

    Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Even een verlate reactie op je vloer: het is erg mooi geworden! Maar.......we hebben ook een eiken vloer met olie of was (?) weet ik niet meer. We zijn nogal laks geweest om hem weer te bewerken en merken nu dat we veel vlekken zien: b.v. van een stukje kaas op de vloer, een druppel rode wijn etc. dat komt omdat op sommige stukken alleen nog de eiken vloer ligt zonder bescherming. Wel irritant al die vlekjes dus.......ben benieuwd hoe het bij jou zal gaan, vertel je daar nog eens over? (over een half jaartje of zo) Tijd genoeg om er vlekken op te krijgen, haha. Om te zien is de vloer nu prachtig, ben bijna geneigd om het ook te doen! Ik hoop dat het meevalt en je er van kunt genieten!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Wow, wat een verschil. Wat is het mooi geworden. Dat natuurlijke is echt prachtig. Zolang het niet echt uit de hand loopt vind ik vlekjes of loopplekken helemaal niet erg. Dat mag. En als het echt te gek wordt...je zegt het zelf al, de vloer is dik genoeg dus dan weer eens schuren.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  78. hoi Lia, wij hebben dezelfde vloer behandeld met Osmo Hardwax Olie, ik sta nu te popelen om hem ook te gaan schuren want hij is net zo geel! Welke korrle hebben jullie gebruikt en heb je verder nog tips? groetjes Katinka uit Geldrop

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Olie trekt wel anders in het hout, als wax, dus ik zou eerst op een onopvallende plaats proberen.. ik weet dus ook nog niet hoe hij blijft. En hij heeft volgens mij 80, 100, en 120 gebruikt. Maar weet niet in welke volgorde ofzo....

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Hoi Lia, hartstikke stijlvol resultaat! Door het schuren komen de combinaties supermooi uit! Bij ons het werk vekleurde het parket en de andere meubels ook met de jaren door het zonlicht dat erop stond, super zonde. Bij ons is het parket ook geschuurd en de meubels hebben een nieuw likje verf gekregen. Voorkomen is beter dan genezen dus we hebben een soort folie op de ramen aangebracht dat uv licht weert zodat er niks meer kan verkleuren, dan hebben we hetzelfde probleem niet weer over een aantal jaren. Misschien ook een idee voor jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Het resultaat is prachtig geworden. Niet iedereen heeft het in zich om dergelijke klussen uit te voeren, complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Gister onze prachtige vloer in de hardwax gezet.....zo lelijk! Vind het een drama!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Hoi hoi,
    Welke houtsoort is deze vloer? Wij hebben hetzelfde probleem met onze eiken houten vloer.

    Groetjes Natascha
    n.pulles@home.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is een eiken lamelparket. Maar intussen is die wel weer wat verkleurd.

      Verwijderen
  84. Kek vloertje hoor! Ik ben momenteel inspiratie aan het opdoen op zoek naar voorbeelden van parket voor mijn eigen woonkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Ik heb een hele praktische vraag. Hebben jullie de vloer met pure groene zeep gedweild of een oplossing in water? En dezelfde vraag m.b.t. de ammoniak. Was dat ook puur of met water? En de supermarkt ammoniak of de sterkere bij een verfwinkel vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben hem toen eerst met ammonia van de supermarkt gedaan, maar niet teveel verdund. Maar tegenwoordig dweil ik hem met groene zeep en een scheut dreft. Ik doe er nog steeds helemaal niets mee, en ontzie de vloer ook nooit. Hij is in die jaren wel weer iets aan het verkleuren.

      Verwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia