woensdag 22 juni 2011

Herinneringen…….

 

Iedereen heeft natuurlijk herinneringen. Herinneringen aan leuke en minder leuke dingen of tijden. In deze post gaat mijn herinnering terug naar de tijd dat ik nog een klein meisje was. En naar de tijd dat er bij mijn ouders een oom op visite kwam, hij kreeg dan een borreltje met een klein lepeltje suiker. Ik ben niet aan de drank omdat ik daar opeens aan denk hoor. Maar dat komt omdat ik mijn kast weer eens een beetje aan het herinrichten ben. En dan kom ik van alles tegen, en zo ook deze glaasjes met lepeltjes van mijn moeder.

 

044

Ik besloot om ze eens even in het zicht te zetten. Samen met nog wat andere oude glaasjes word de kast weer heel anders om te zien. (Inmiddels staat het weer onder in de kast) kom ik nog wel eens op terug.

 

042 

052 

Ik vind het toch zo fijn dat je door een voorwerp als een simpel glaasje, je soms weer even helemaal terug gaat in de tijd. En héél even het gevoel hebt dat je je ouders zo aan kunt raken.

 

036

Zo ook met deze houten hamer/moker hoe het ook heet. Een oud voorwerp dat van mijn vader is geweest. Stond bij mijn zus maar ze vond hem bij mij beter staan. Jammer dat de ijzeren ringen ontbreken.

 

033

Hij is gewoon een beetje klakkeloos neergegooid naast de betonnen bak. En natuurlijk heb ik geen voorwerpen nodig om aan mijn ouders te denken, maar als ik naar een bepaald iets kijk, dan zijn mijn herinneringen opeens levendiger.

 

Zolang je aan iemand denkt is hij/zij nooit vergeten.

39 opmerkingen:

  1. Mooi je glaasjes en de moker! Twee totaal verschillende voorwerpen, maar verbonden door herinneringen. Fijn dat ze hierdoor intenser worden. Koester ze maar.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooohh jaa heel herkenbaar allemaal,en wat denk je.....die glaasjes daarboven met dat gouden randje ???? ik heb precies dezelfde in mijn kastje staan van mijn(ook helaas overleden)schoonouders,gek hé hier hebben jij en ik dezelfde herinneringen aan....mooi ....

    groetjes
    Dicky Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie herinneringen.
    Ook bij ons kreeg mijn oom altijd een borrel met suiker.
    En ik mocht hem vaak inschenken, tot het randje vol.
    Heerlijke avonden waren het altijd.

    Liefs Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herinneringen zijn mooi Lia, koester ze maar

    en dat borreltje was dat niet een citroentje met suiker?
    Dat kan ik me namelijk ook van vroeger herinneren.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee klopt, daar zijn geen voorwerpen voor nodig, maar andersom maken de herinneringen die voorwerpen wel tot iets bijzonders. Zo kan ik ervan genieten om de lepeltjes van mijn moeder te gebruiken, gewoon omdat die vroeger ook op het schoteltje lagen naast het koffiekopje. En Saskia&Serge zongen het al..Het zijn de kleine dingen die het doe....die het doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie herinneringen en al ben je dan geen voorwerpen nodig voor deze herinneringen toch is het fijn om ze te koesteren.

    Fijne avond,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk hè dat door het schuiven in je kast er weer allerlei herinneringen boven komen. Ik vind die moker trouwens heel gaaf! Enne het lijkt erop dat we hier alles weer aan de praat hebben (hoop ik dan toch). Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo mooie die laatste zin...idd voor altijd in je hart....
    Kreeg ook meteen beelden bij je glaasjes met suiker...ik stond erom bekend dat ik dan nadat de visite weg was (als kind dan hè) alle restjes suiker eruit ging lepelen....hik ;0)
    Trouwens ook van de koffie kopjes.....
    Dus je snapt....geniet post wederom
    Jeugd sentiment.
    Fijne avond
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi die herinneringen....toen ik laatst de zolder aan het opruimen was vond ik mijn poezie albums, mijn barbiepoppen, oud linnengoed van mijn moeder en tante, en nog veel meer dierbare spullen. De tijd vliegt....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk zijn die spulletjes die plotseling een herinnering losmaken. Vaak hebben deze voorwerpen alleen maar een emotionele waarde maar dat maakt hun nu juist zo kostbaar.
    Fijne avond Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie plaatjes Lia en zeker met zulke fijne herinneringen. En wat je zegt, zolang je aan de mensen blijft denken blijven ze bij je.
    Lieve groet,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. tastbare herinneringen.. zo mooi.. om vast te houden en daarmee even terug te zijn in het verleden..

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk toch lia even terug naar een moment wat je koester gewoon lekker ingedachte terug naar de tijd dat je nog jong was gewoon lekker van genieten ....

    lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je laatste zin vind ik zo mooi. En de spulletjes zijn inderdaad mooie herinneringen waar je aan terug kan denken. Ik begrijp het helemaal...

    Lieve groet,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die laatse zin is prachtig, mijn vader zegt dat ook altijd :-).
    En wat een mooie en dierbare spullen heb je op de foto gezet, fijn om zo even terug te kunnen gaan naar mooie herinneringen!

    Groetjes,
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Inderdaad nostalgie en jeugdsentiment.
    Zó herkenbaar !!!
    Ik koester ook de spulletjes die van mijn ouders zijn geweest.
    Niet omdat ik ze nodig heb als herinnering
    maar omdat je zo héérlijk even teug kunt naar toen.
    FIJNE AVOND
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jouw herinnering van het glaasje, met lepeltje, borreltje en schepje suiker, doet mij aan mijn eigen vader denken.....
    hij dronk altijd zo zijn jenevertje, en vroeger als kind lepelde ik de suiker er wel eens uit haha, ben nog nooit teut geweest, maar later snapte ik niet dat ik dat ooit heb opgelepeld iekkkk hihi
    mooie herinneringen ...
    lieve groetjes yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat zijn kostbare herinneringen lieve Lia en ik voel dat ook zo. Soms brengt een voorwerp, foto of geur je helemaal terug in de tijd en is iemand heel dicht bij je.
    Prachtig je glaswerk, ik weet van vroeger bij ons thuis dat er dan een Citroentje met suiker geschonken werd.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Natuurlijk heb je geen voorwerpen nodig om aan je ouders te denken maar het maakt juist die anders zo gewone voorwerpen heel bijzonder omdat er juist die mooie kostbare herinneringen bij horen en die goede oude tijd weer eventjes terug halen ;-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja .....inderdaad Lia, wat is dat toch fijn hé, door een voorwerp weer even mijmeren over vervlogen tijden. En dan de mooie herinnenringen weer levendig voor je zien, dat zijn geluksmomentjes om te koesteren.
    Wat een lieve post vind ik dit!!!

    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan mijn vader en broer...onze twee beste vrienden denk ...zo moeilijk.....mooi !! ...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb ook nog van die borrelglaasjes en kleine lepeltjes,nog van mijn schoonmoeder geweest.
    Zij dronk af en toe ook een borretje,met een klein lepeltje suiker.

    Spulletjes kunnen inderdaad herinneringen oproepen.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het borreltje met suiker kan ik mij niet meer herinneren, wel de advocaatjes met slagroom voor de dames! Daar heb ik hier ook nog glaasjes van in de vitrinekast staan, zoals je zegt is dat een mooie aanvulling op de herinneringen die in je hart opgeslagen zijn!

    Vanmorgen om 07.00 uur zijn ze begonnen met de metamorfose van onze voortuin...ik ben benieuwd!

    Ik wens je een fijne dag Lia! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Lia,
    heel herkenbaar, heb het zelf ook regelmatig dat een voorwerp je ineens teug in de tijd kan brengen.Vind je glaasjes prachtig en ook de moker staat perfect in je tuin, geniet van de dierbare herinneringen eraan.
    Liefs, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. heerlijk wanneer je zulke herinneringen kan koesteren! liefs, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je hebt geen voorwerpen nodig om je herinneringen in stand te houden, maar het is toch leuk dat je ze hebt. Het is net dat extraatje. Die glaasjes hebben mijn ouders ook! Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  27. I Love your BLOG, THANK YOU!!!

    Greatings from switzerland
    Jacqueline ♡

    http://jacquelineswhitehome.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ohh wat bekend :D mijn (helaas overleden) oma kreeg altijd advocaat of tokkelroom met slagroom.. ik krijg dan altijd van jongs af aan een heel klein hapje uit zo'n sierlijk lepeltje. Toen oma is overleden kreeg ik haar kristallen advocaatglaasjes. Ze hebben een prachtig plekje in mijn servieskast en elke keer als ik er wat uit pak denk ik even aan oma..
    je hebt de spullen niet nodig om aan mensen te denken maar het bezorgd je toch een hoop genot..


    Alvast een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Deze glaasjes herken ik ,ook bij mij staan ze in de kast..de spullen met herinneringen zijn het dierbaarst en onvervangbaar..
    Mijn man zat mee te lezen ;-)) en zei meteen : die houten hamer is een slegge!
    Dus bij deze..maar ik weet niet of dat streekgebonden namen zijn.
    Fijne dag en laat je niet door een anonieme reactie boos maken.
    Je wordt in blogland gewaardeerd!
    Lieve groet, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat fijn is het toch dat dingen die van dierbare familieleden zijn geweest zulke prachtige herinnerningen oproepen. Je bent met je gedachten weer even terug in de tijd en ziet de mensen die destijds zoveel voor je beteken weer even voor je. Ik ben ontzettend blij dat mijn huis volstaat met spulletjes van mijn opa's en oma's en oudtante!! Zo heb je ze altijd nog een beetje bij je :-)

    Een gezellige avond!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hele fijne glaasjes en een stoere moker. Heel mooi in beeld gebracht. Prettige avond, Anna Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooi Lia! Zo heb je ze toch een beetje dichtbij je. Fijne avond. Lieve groet Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mooie herinneringen, mijn ouders hadden ook zulke glaasjes vroeger waar drank met suiker in werd geschonken. Volgens mijn ouders zat ik altijd de glaasjes uit te lepelen als zij de visite uit lieten :) Gelukkig zat er haast niks meer in anders was ik vast achterover gevallen van de sterke drank. Fijn dat je door bepaalde voorwerpen gelijk weer beelden voor je krijgt.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dit gevoel is ook voor mij herkenbaar. Bij het ontdekken van deze kleine spulletjes hangt er een heel verhaal aan vast en dwalen wij terug naar vroeger - zaliiig...
    Prachtige foto's !
    groetjes
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtige herinneringen!
    Fijn dat je deze glaasjes nog hebt van je ouders!
    Fijn weekend!
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mooie post weer Lia en voor mij ook herkenbaar want mijn opa dronk ook altijd jenever met suiker op een verjaardag en dan mochten wij ook een hapje van dat suiker met dranksmaak , natuurlijk met steevast een vies gezicht als gevolg........

    Even een vraag, zou je mij willen mailen ? Mailadres staat wel op m'n verkoopblog ......we hebben wel eens gemaild maar ben het kwijt .

    Fijne dag verder, liefs Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Mooi die herinneringen Lia, die heb ik ook, niet van mijn ouders want die heb ik nog, maar van mijn oma. Kleinootjes die ik altijd zal blijven koesteren, juist omdat ik die ooit van haar had gekregen.
    Ik wens je een fijn weekend, groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Je kunt tastbare herinneringen hebben, zoals deze mooie glaasjes en lepeltjes. De meest dierbare herinneringen vind je toch in je hart. Die draag je altijd mee. Goethe zei dat al zo mooi en het was een troost voor mij toen mijn moeder vorig jaar overleed. "Was man tief in seinem Herzen besitzt, kann man nicht durch den Tod verlieren."
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia